Hej
Håller på att renovera ett gammalt hus från 1938, som vanligt med gamla hus så är det utbyggt till höger o vänster och små saker blir stora utmaningar.
Nu har jag kört fast lite i ”tänket” på övervåningen och behöver råd.
Tanken är att det ska bli ett stort badrum där med golvvärme och klinkers. Det som oroar mig är att bjälklaget som är nästan fem meter(4950x3960) blir svajjigt och att klinkersen spricker i fogarna. Vet i fasen vad jag ska göra då jag inte vill att det blir för tungt heller. Värt att nämna är att det inte finns någon bärande vägg under .
Jag har fått rådet att det räcker med cc 30(45x220) och kortlingar, frågan är om det räcker?. Lägger hellre ner lite mer jobb så att det blir rätt än att det blir ”meckigt”.
Tack på förhand :)
Renoveringsarbete på ett bjälklag i ett gammalt hus med synliga träbjälkar och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av bjälklag i gammalt hus med synliga träbalkar och rörinstallationer på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av golvbjälklag i äldre hus med nya träbjälkar och kabeldragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad planlösning av en övervåning med markerat badrumsområde, indikerade mått och rum i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Finns ganska bra anvisningar hos BKR om underlag för klinker.
En helt annan kommentar. Blir det bra att ha tvättställ under snedtak?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns ganska bra anvisningar hos BKR om underlag för klinker.
En helt annan kommentar. Blir det bra att ha tvättställ under snedtak?
Hej Åsa
Ber om ursäkt för gammal ritning, toalett och tvättställ har bytt plats. Syns inte på ritning men huslivet är ganska högt så snedtaket börjar på 1.60. Mitt problem är inte att få det stabilt, utan mer hur jag löser det rent byggnadstekniskt på bästa sätt :)
Mvh
 
22mm spångolv och sen golvgips limmad med Ardex S48 eller liknande, sen spackel med armering då "bör" det väl hålla
 
nino nino skrev:
22mm spångolv och sen golvgips limmad med Ardex S48 eller liknande, sen spackel med armering då "bör" det väl hålla
Låter vettigt men tänkte som sagt ha golvvärme m slang under klinkers, sen är takhöjden ett aber, hamnar på 2,30ca
Mvh
 
Slangen i gles mellan reglarna men det blir ju mycket som ska värmas...
Elvärme då? Kan ju läggas i spacklet utan att det påverkar tjockleken nämnvärt
 
Jag tänker också elvärmen. Den reglerar du helt separat och du kan ha go värme även sen vår och tidig höst utan att påverka övrigt system.
 
Åsa Lund
Finns vattenburen som ligger i 15 mm spackel har jag för mig
LK tror jag vi har
 
  • Gilla
Birka69
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns vattenburen som ligger i 15 mm spackel har jag för mig
LK tror jag vi har
Ja men det är 15mm så man täcker slangen, sen spacklar man som på vanlig spån
 
nino nino skrev:
Slangen i gles mellan reglarna men det blir ju mycket som ska värmas...
Elvärme då? Kan ju läggas i spacklet utan att det påverkar tjockleken nämnvärt
Värt att tänka på men jag tänkte ha vattenradiatorer och tänkte dra slang överallt och tänkte att då kunde jag lika gärna lägga badrummet oxå, :)
 
Det kommer aldrig att bli riktigt bra med 45x220 och c/c 300, eftersom spännvidden är för lång. I det här fallet hjälper inte kortlingar. Det är lite svårt att med bildernas hjälp se vad som är den lämpligaste åtgätden. Det finns två strategier. Ett: Lägg in nya limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna eller Två: Förstärk de befintliga bjälkarna genom att skruvlimma på mer material.

140x225 limträ c/c 600 med limskruvad spånskiva ovanpå klarar kraavet.
 
  • Gilla
Birka69
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det kommer aldrig att bli riktigt bra med 45x220 och c/c 300, eftersom spännvidden är för lång. I det här fallet hjälper inte kortlingar. Det är lite svårt att med bildernas hjälp se vad som är den lämpligaste åtgätden. Det finns två strategier. Ett: Lägg in nya limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna eller Två: Förstärk de befintliga bjälkarna genom att skruvlimma på mer material.

140x225 limträ c/c 600 med limskruvad spånskiva ovanpå klarar kraavet.
Original bjälklag är i dag skruvlimmat/uppriktat med 45x220, om jag skruvlimmar 45x220 på motsvarande/andra sida originalbjälke får jag ca 140....eller behöver jag ha limträ/Kerto?
Mvh
 
3 x 45x220 C 24 c/c 600 skruvlimmat räcker om du därtill har skruvlimmad spånskiva ovanpå.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
3 x 45x220 C 24 c/c 600 skruvlimmat räcker om du därtill har skruvlimmad spånskiva ovanpå.
Tack, det var det svaret jag sökte :)
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.