Hej!

har precis installerat en pocketkarm (95mm karmdjup) i min vägg på samma tjocklek. Jag har klätt in karmen i 12mm spånskiva och skrivat i de tvärgående ”ribborna” samt i reglar ovantill samt ”baktill” i karmen. Mitt problem nu är att hela väggen är ”svajig och sviktar en del. Svikten är störst intill dörröppningen där skivan i princip saknar fäste i regel men den är näst intill stum inne vid reglarna baktill karmen.
Min fundering är om jag borde satsa på att byta spånskivan till något annat, t.ex 12mm MDF eller om jag ska köra på ett lager renoveringsgips/spånskiva till.

huset är ett Borohus från -89 med träreglar och masonitskivor i väggarna.

tacksam för alla svar/tips jag kan få!
 
  • Nyinstallerad pocketkarm klädd med spånskiva i en vägg, visar svajighet intill dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För den intresserade så valde jag att regla upp med 45x70 och bygga en utanpåliggande vägg på pocketkarmens spånskiva. Jag öppnade upp pocketkarmen bakifrån och drog fast pocketkarmens spånskiva i de nya reglarna för att stabilisera karmen i sig också. Baksidan av karmen kommer ha köksskåp mot sig så ingen större fara med svajet där.

Nu kan ungarna iaf använda väggen som stopp när de springer, utan att riva halva huset.
 
  • Renoverad vägg med reglar bakom spånskiva i hemmiljö, vid sidan av en dörr.
  • Gilla
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet.

Varför spånskiva i väggarna? Om man ska vara lite hård så har väl ingen använt det sedan Berlinmuren föll... ;)

Jag installerade en likadan pocketkarm för några år sedan och jag monterade 15mm plywood i ramen och satte sedan 13mm gips. Resultatet blev helt ok. Det blir ju självklart inte lika stabilt som en riktig reglad vägg men det känns inte flimsigt i alla fall. Jag har också två små barn som är mer lika vilda hyenor än normala barn och de har inte lyckats skada väggen de 6 åren den har stått uppe.
 
Dörrpartiet verkar inte sitta ihop med ramen ovanför, varför det? Känns som att det finns en avsikt med det?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Välkommen till forumet.

Varför spånskiva i väggarna? Om man ska vara lite hård så har väl ingen använt det sedan Berlinmuren föll... ;)

Jag installerade en likadan pocketkarm för några år sedan och jag monterade 15mm plywood i ramen och satte sedan 13mm gips. Resultatet blev helt ok. Det blir ju självklart inte lika stabilt som en riktig reglad vägg men det känns inte flimsigt i alla fall. Jag har också två små barn som är mer lika vilda hyenor än normala barn och de har inte lyckats skada väggen de 6 åren den har stått uppe.
Trodde masoniten övergavs runt Murens fall. ;) Spånet kommer av att jag har 12mm masonit i väggarna som jag i min oskyldighet under 2 års tid trott var spånskivor. Ville inte bygga på tjockare än befintliga väggar och tänkte att spån borde duga fint. Men tji fick jag.

nästa vägg som rivs kommer ersättas med plywood och gips. En lär så länge en lever!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Dörrpartiet verkar inte sitta ihop med ramen ovanför, varför det? Känns som att det finns en avsikt med det?
stämmer. Dörrpartiet är konstruerat för att fästas i bak och framkant samt i golvet i mitten. Uppåt finns inget att fästa igenom pga skenan för dörren. Tanken är nog att väggklädnaden går från golv till tak och stabiliserar det ytterligare samt att det är en rejäl stålskena i toppen som håller den styv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.