Har ett gammalt hus från -42 där det -91 gjordes en utbyggnad på 9*4,5m (kök+liten toa+matsal). Det är från långsidan (9m) på den gamla huskroppen som utbyggnaden gjordes. Det gamla huset från -42 har källare, utbyggnaden har krypgrund. Utbyggnaden står på en stödmur som har samma mått som utbyggnaden (minus några dm). Bjälklaget som finns går från huset vinkelrätt ut till muren, alltså nästan 4.5m!!! vet inte riktigt dimensionen, men jag har svårt att tänka mig att det inte blir svaj hur grovt man än tar. Det svajar ordentligt i hela utbyggnaden. Man känner tydligt när någon bara går runt (behöver inte hoppa runt)



Två frågor:

Är detta en godkänd konstruktion?

Vad/hur göra åt det?
 
Hur menar du "godkänd", av vemdå? Men det är uppenbarligen inte en bra konstruktion, nej.

Svajet beror på för klen dimension på bjälklaget, för 4,5 meter kan man överbrygga utan några problem. Det du kan göra nu i efterhand är att försöka få in en bärlina mitt under bjälklaget, alltså en bjälke tvärs de befintliga bjälkarna, för att ge dem ett upplag till.
 
Tja, det brukar finnas förskrifter för det mesta inom bygg, gör det inte det för detta?

Kan tillägga att även altanen utanför tillbyggnaden (byggdes samtidigt) är svajig, den är 11*3,5m

Jo, att få in en bärlina till är säkert det bästa, frågan är bara hur? Ska man försöka lyfta huset några mm? Om man gjuter plintar kommer det bli svårt att få dit bärlinan så att det verkligen blir tryck på den.
 
Får du plats med bärlina utan att lyfta så är väl det enklare och kanske bättre. Om du gjuter upp plintar så bra det går och sen kilar upp bärlinan så kanske det duger.
 
Visst finns det föreskrifter, och naturligtvis finns det riktlinjer för hur stumt ett bjälklag ska vara, för självklart ska inte kåken gunga när man går i den. Men det är väl knappast så att du kan ställa den som byggde det till svars nu, det har nog gått lite för lång tid. Det var därför jag undrade lite över relevansen. Men strunt samma. :)

Du kan gjuta plintar och sedan kila dit bärlinan med träkilar underifrån. På så sätt spänner du upp bärlinan mot bjälklaget.

Edit: Bonnier hann före.
 
nej nej, jag ska inte ställa någon till svars. det skulle bara kännas skönt att veta att dom var klantar som byggde tillbyggnaden så jag kan snacka skit om dom i lugn och ro ;)

Det kanske räcker med kilar, det vore ju bra. Men finns det kilar som pallar trycket?
 
I
Om du använder Knutsson plastkilar så klarar de trycket. Finns i olika dimension/tjxbxl och har färg därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.