Jag har precis försökt sätta upp en dubbelgrind bestående av två stolpar med en grind (2 meter lång) på vardera stolpe. Total bredd 4 m alltså. Stolparna är 20x20 trä som står på 50 cm färdigköpta plintar nergrävda i marken med packad singel i botten. Hålen är sedan fyllda med ca. 20 cm betong och därefter jord. Har jag gjort bort mig?

Den ena stolpen står som berget medan den andra sakta men säkert lutar i grindens riktning och inte håller för tyngden. Vad kan jag göra åt saken?
 
Kul fråga... jag har precis i dagarna gjort typ detsamma...
2st grindar på vardera drygt 2 m....
Mina grindstolpar satt där sen tidigare men satt så löst att en treåring
kunde fått den att vingla....
Jag satte strävor från relativt högt uppe på stolpen och ned mot marken en två meter längs med staketet
Och eftersom dom var så svajiga satte jag en liten sträva inåt i infarten också...
Hoppas du förstår hur jag menade.... annars kan jag fixa bild :)
 
Vi har också nyligen satt upp egna dubbelgrindar. vi fick göra som Skåp, snesträvor vinkelrätt mot grindarna ner i marken och sen fäste vi staketen, bara nån meter på varje sida, i ett uthus repsektive en rejäl stam i häcken.
 
Skulle tro att man behöver göra ett stort U. dvs en balk under grinden och sen troligen gjuta upp stolparna för att det ska hålla utan yttre stöd.
 
  • Gilla
Erik Brunström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.