Vi lät en snickare göra stommen till vår ca 40 kvm stora altan ca 1,5 meter över mark och har nu skruvat dit ca 2/3 av golvet. Jag tycker fortfarande att bygget svajar en hel del inte i höjdled utan i längstled alltså! Är det normalt? En del av plintarna gick att rucka när de var gjutna är det normalt?
 
är inte helt ovanligt att det glappar plinten glappar lite i hålet.

tänk dig altankonstruktionen som en stol och eventuell rörlighet får du snedsträva

 
  • Untitled-1_copy_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon typ av diagonalstag?
 
Nej inga diagonalstag om du inte med det menar bärlinorna som är fästade i väggen?
 
Ska vi tolka det så att din altan vilar på 1,5 m höga pelare som står rakt upp från stolpskor och plintar? Och det är golvreglar fästade i husväggen, troligen i balkskor? (Du kan inte fixa några bilder?)
Om detta stämmer så är det inte konstigt att det svajar. Staga i så fall upp den med några diagonaler!
 
Jag är ju inte så bra på byggtermer men altanen löper längst långsidan på huset och är ca 11,5 meter lång. I husgrunden är fästat en regel som ligger parallellt med trallen. Höjden på altanen är inte alltid 1,5 meter utan varierar mellan 1,5 och ca 0,5 meter. Anledningen till att altanan hamnar så högt är att huset ligger i en sluttning. Vad är diagonaler? Och var fäster man dem?
 
hmm

ser ingen pilarn på min bild  ::)
alla har ju upprepat vad jag skrev eller
min altan är ca 2,3m och 1m hög i ena änden och jag har då inge gung :cool:

går nog att fixa riktiga bilder på min lösning om detta är önsvärt.
 
Tydligen så är alla delar i din altan vinkelräta mot varandra. Diagonaler (eller snedsträvor) är alltså någon form av stag som går snett (ca 45 grader) mot de andra. Det kan vara en regel som går från övre, yttre hörnet på altanen ner till underkanten på en pelare. Man kan även använda hålband. De kan även vara utformade som på ppalms ritning (de där sakerna som ser ut som Y:n).

 
och strecken som går lodrätt över är ett osynligt eventuellt plank ::)
 
Sorry ppalm jag tittade inte tillräckligt nog på din bild - nu fattar jag TACK!
 
  • Gilla
Jp86
  • Laddar…
Om man fäster en bräda diagonalt under regelverket i reglarnas underkant, stabiliserar det också eller är det bara snedstävor ut från stolparna som funkar?
 
Jodå, det gör också nytta. Det är bara att prova.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.