Vi skall till att bygga i sydligaste Skåne och vi tittar just nu på två hus.
Willa Nordic ONV och Trivselhus A038

Båda dessa hus har lågt lutande pulpettak och jag oroas över att detta är riskkonstruktioner?
I min uppväxt för snart 45 år sedan så hade min far byggt ett garage med platt tak med sarg och som hade tjärad papp som ytskikt. Detta funkade aldrig riktigt bra och det läckte av och till. Hur är det med de nyare taken som byggs med låg lutning, har de bättre hållbarhet och mindre risk för läckage?
 
Ju lägre lutning desto sämre avrinning. Fysikens lagar. => Låglutande tak är riskkonstruktioner. Dvs om ngt går fel el om man inte i god tid lägger om taken så blir problemen/konsekvenserna större med låglutande tak jmfrt m tak m kraftigare lutn.
 
Vad är det för lutning? Vilken sorts taktäckning?
 
Enl Willa Nordics hemsida så är det 4°
 
Mikael_L
4° får väl anses som en riskkonstruktion. Det är väl en hanterbar risk dock, man bör nog gå upp kolla takets skick rätt noga årligen, samt städa av det en eller några ggr per år.

Det krävs att det är duktiga och noggranna takläggare om man ska få ett bekymmerslöst tak i många år.

4° ger knappt några andra alternativ till takmaterial än papptak eller helsvetsad plåt, tror jag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ger mig rysningar, i mitt tycke aldeles för lite och på ett hus som rör sig så är det stor risk för framtida bekymmer. Men jag är bara maskinkontruktör inom säkerhetsområdet och ser faror i det mesta.
 
Så platta tak är inget för hus byggda i Sverige!
Passar bättre runt Medelhavet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är väl det jag trodde... Inte bra alls
Helsvetsad plåt låter som det e dyrt
 
Har nu snackat med 5 olika takfirmor. 4/5 säger att med nya material som töjer sig ska ett platt tak hålla 30-40 år...
1 av 5 sa att det är kass men då jobba han inte med platta tak...
Enl takfirmorna så är det inga problem längre. Dock är de väl något partiska....
Snackade även med en besiktningsman som är byggingenjör, han sa det var risk för kondens men då måste det ju vara konstruktionsfel. Annars ska inte fuktig luft nå den kalla delen...

Något som alla sa var välj en av de tre svenska leverantörer som finns av mattor
 
Redigerat:
Det sa de på 60-talet med��, jag är skeptisk men är inget proffs. Och puts direkt på trä yttervägg var inte heller någotbekymmer så länge det var helt tätt och det var de enligt proffsen.
 
Jo, men isf borde man undvika tvåstegstätad fasader med.... Vilket jag gör:)
 
Trä på trä eller sten på sten och ordenliga fall in/utvändigt.
 
Mikael_L
Oj oj, både låglutande tak + takfönster ... :|

Här staplar vi riskkonstruktioner på varann ... :p


Coolt hus, särskilt ifall ni har en utsikt som är värd detta hus! (y)

I edra kläder skulle jag bara vara mycket noga med att det blir bra och erfarna takläggare som lägger och svetsar pappen, och att de använder bra produkter.
Och sen ger ni taket en översyn varje höst, ev städar av det någon extra gång under året.
Då tror jag det blir bra.

Ett låglutande tak är självklart alltid en större risk än ett med mer lutning, det går helt enkelt inte att komma ifrån. Men med ett bra utförande så tycker jag själv att risken är hanterbar.
Det har ju dessutom 4° lutning, inte helt platt, bara det är en väldig förbättring ifrån det allra sämsta (platt tak).
 
K
Shiraz skrev:
Jo, men isf borde man undvika tvåstegstätad fasader med.... Vilket jag gör:)
Hur lyckas du undvika tvåstegstätad fasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.