Hej! Har ett från -61, platta på mark, tegelfasad, ingjuten syll.

Ibland när man varit borta ett tag känns en mycket diffus "mögeldoft" precis när man kommer in. Den kommer också "stötvis" i två av rummen. Som en vindpust ungefär och försvinner sedan. Vad skulle detta kunna vara?
Syllen är fuktmätt till 10%.

Hur går man vidare?
 
A
Luktar det mögel så har du väl mögel någonstans eller vad menar du?

Har du bra ventilation?
 
Jag vet ju inte om det är just mögel, hur kan man ta rätt på vart det kommer ifrån?
Ventilationen är bra med tilluftsventiler och frånluftsfläkt.
 
A
Som sagt, luktar det mögel så har du nog mögel.

Platta på mark och ingjuten syll tillhör inte mina favoriter att behöva riva i ofta problemet med denna konstruktionen.

Du får väl ringa ditt försäkringsbolag eller Anticimex.

Mögelhundar lär vara ett bra alternativ.
 
Jag besiktigade just ett hus från -57 med platta på mark med uppreglad konstruktion, och det är troligen samma sorts riskkonstruktion som TS har. Han tipsade om att om det blir problem med fukt och/eller mögel under uppreglingen så kan man ventilera under uppreglingen genom att sätta in en sugande fläkt och ta upp ventilationshål i golvet. Inneluft sugs då ner under golvet och ut. Resultatet blir att det torkar upp, mögeltillväxten avstannar, lukten upphör och problemet upphör att vara ett problem. Det kan vara en lösningar ifall det nu är mögel.
 
Ok. Ska ta kontakt med någon bra saneringsfirma.
Jag har dock inget uppreglat golv utan parkett direkt på betongplattan. I hela huset ligger det v-buren golvvärme, original från byggnadsåret.
Hade plattan frilagd i samband med köpet av huset och upplevde då ingen fukt. Har även bilat upp en stor del när stammar byttes, vilket visade att det är ett djupt lager med sand under, som var väldigt torr.

Kan det vara något byggnadsmaterial som avger doften?
Kan det krypa in fukt genom tegelfasaden på något sätt?
Har träpanel på baksidan och där har jag ej samma problem.

Tacksam för bra svar hittils!
 
Går det inte att ta luftprov och skicka på analys efter mögelsporer, eller har jag drömt det?
 
Tegelfasaden kan vara en tänkbar källa, det skall ventileras mellan tegelvägg och huskroppen. Det har regnat mycket de senaste halvåret så det kan kanske vara därifrån.Har du något rum som du kan stänga till mot en sådan vägg. Stäng och gå en promenad i friska luften och sedan in o kolla om det känns mer där en i övriga huset.
 
cecar33: Mycket bra & konstruktivt råd. I vad skulle det isåfall växa? Trästommen, isoleringen, masonitskivor? Ev åtgärd om det är detta?
 
Antingen igensatt ventilations hål, ibland är de endast stående fog som "saknas " som används för ventilation i de nedre skiften och då är det flera på samma skift runt huset, eller så är det ventilgaller som ofta är lika stora som en tegelsten.
 
pelpet pelpet skrev:
Jag besiktigade just ett hus från -57 med platta på mark med uppreglad konstruktion, och det är troligen samma sorts riskkonstruktion som TS har. Han tipsade om att om det blir problem med fukt och/eller mögel under uppreglingen så kan man ventilera under uppreglingen genom att sätta in en sugande fläkt och ta upp ventilationshål i golvet. Inneluft sugs då ner under golvet och ut. Resultatet blir att det torkar upp, mögeltillväxten avstannar, lukten upphör och problemet upphör att vara ett problem. Det kan vara en lösningar ifall det nu är mögel.
Hej! Vi fick samma tips från vår besiktningsman. Är det inte troligt att problemet kommer tillbaks igen med tanke på att man inte åtgärdar orsaken till angreppet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.