Hej!

Vi har precis köpt ett 70-tals hus (-76) där en kemisk luft finns i huset, nedan är de åtgärder som är gjorda av tidigare ägare.

Takbyte gjordes i år (-21) och innefattade följande förutom pannor och papp: byte av råspont, byte av all isolering på vinden, sanering av takstolarna samt ny tät vindslucka, som inte var tät tidigare.
Allt Detta gjordes efter en kontrollbesiktning av Anticimex som konstaterade att del av den kemiska lukten troligtvis kom ifrån vinden.
Provhål togs på två ställen där man konstaterade att ingen avvikande lukt fanns i ytterväggarna och fukten i syllarna mättes till 12%.
Man tog även prover och analyserade dessa ifrån takstolarna.

Syllarna byttes 2013, dock missade man en bit under ytterdörren, detta åtgärdades i år.

Det sitter nya fönster i hela huset, med begränsad ventilation på nedre plan med endast två spaltventiler. Övre plan har 4 nya till-luftventiler.
Utöver detta sitter det tre frånluftsfläktar en på varje badrum nedre och övre plan. Samt en i tvättstugan nedre plan.

Anticimex och annan saneringsfirma menar på att lukten avtagit under de tillfällena de har varit där och att kvarvarande lukt bör sitta i möbler och ytskikt (möbler var det dock inte då lukten fortfarande är kvar nu när vi tagit över huset).

Till mina funderingar, kan lukten ifrån den sista syllen vara det som fortfarande spökar i hallen samt övriga huset trots att den byttes för cirka 6 månader sedan?

Vi upplever att det luktar lite mer i hallen än övriga rum, man känner det lite mer när man går tillbaka till hallen igen.

Vi står nu lite och stampar med nästa steg.
Vi kommer lägga nytt golv på nedre plan och tänkte måla om alla ytskick, vad är er erfarenhet om hur djup man behöver gå i form av riva tapet eller rent av hela innerväggar pga lukt? Väggarna består av spånskiva (enkelskiva) och ibland renoverings gips där på.

Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan lukten börja avta?

Tilläggas är att en ozonbehandling även gjorts, detta gjordes av förra ägaren när det var möblerat för cirka 2-3 månader sedan.

Tacksam för era idéer
 
  • Gilla
happyxiu12
  • Laddar…
Risk för att stanken sitter i tapeter och tom väggskivorna. Är ventilationen OK, känns det instängt i några sovrum på morgonen tex?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag upplever det som instängt och att det inte kommer någon luft alls i de ventilerna som ska tillföra luft, känns generellt som att luften står still.

Ganska nyligen fått tillgång till huset så inte hunnit känna efter vid olika tidpunkter dessvärre.

Upplever lukten som starkare i hallen även om man varit i huset ett tag och går tillbaka till hallen. Då får man en ”aha så här luktar det i huset”.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Hallar har oftast dåligt luftomsättning. Går fläktarna konstant på lågt flöde och ökar vid fuktbelastning?
 
J _JLarsson skrev:
Jag upplever det som instängt och att det inte kommer någon luft alls i de ventilerna som ska tillföra luft, känns generellt som att luften står still.

Ganska nyligen fått tillgång till huset så inte hunnit känna efter vid olika tidpunkter dessvärre.

Upplever lukten som starkare i hallen även om man varit i huset ett tag och går tillbaka till hallen. Då får man en ”aha så här luktar det i huset”.
På 70-talet användes fortfarande en rad giftiga material, exempelvis formaldehyd i spånskivor, asbest, radonhaltig blåbetong och PCB. Tryckimpregnerat virke användes flitigt, vilket kan avge en kemisk lukt, om det någon gång fuktats upp. Allt detta kan naturligtvis behöva åtgärdas, för att få ett hälsosamt hem, men är också en orsak till att bra ventilationen är så viktigt.
 
  • Gilla
_JLarsson
  • Laddar…
Fläktarna i badrummen går konstant.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hallar har oftast dåligt luftomsättning. Går fläktarna konstant på lågt flöde och ökar vid fuktbelastning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk för att stanken sitter i tapeter och tom väggskivorna. Är ventilationen OK, känns det instängt i några sovrum på morgonen tex?
Rivit ner en hel del tapet i vardagsrummet på nedre plan och de luktar väldigt mycket. Till skillnad mot golvet vi rivit upp.
 
J _JLarsson skrev:
Fläktarna i badrummen går konstant.
Hur ser dina tilluftsvetiler ut och vad sitter de nånstans i huset
 
H håbbe1961 skrev:
Hur ser dina tilluftsvetiler ut och vad sitter de nånstans i huset

Det sitter två stycken på nedre plan i form av fönsterventiler den ena i vardagsrummet mot söder och den andra i ett gästrum också nedre plan.

Sen sitter det 4 nyare ”vanliga” till-luft ventiler på övre plan, två på gaveln mot öst och två på gaveln mot väst.

Detta tycker jag känns för lite?
 
Ligger det plastmatta i huset?

Det användes en del tvivelaktiga lim på 70-80talet som kan skapa dålig lukt om det kommit in fukt underifrån.
 
  • Gilla
Fjällgossen
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Ligger det plastmatta i huset?

Det användes en del tvivelaktiga lim på 70-80talet som kan skapa dålig lukt om det kommit in fukt underifrån.
Nej inte vad vi kan se, det skulle vara om det ligger under något av de trägolven vi inte brutit upp ändå då i så fall.
Har brutit upp golvet i det stora vardagsrummet på nedre plan nu och där låg ingen matta utan foam-spånskiva-cellplast-plast-platta. Spånskivan är ifrån 2007 så rättså ny ändå tänker jag.
 
J _JLarsson skrev:
Det sitter två stycken på nedre plan i form av fönsterventiler den ena i vardagsrummet mot söder och den andra i ett gästrum också nedre plan.

Sen sitter det 4 nyare ”vanliga” till-luft ventiler på övre plan, två på gaveln mot öst och två på gaveln mot väst.

Detta tycker jag känns för lite?
Oj missade detta var skrivet i inledningen såg jag, men hur många sovrum, vardagsrum, allrum finns det på varje våning plan och hur många boende i huset? Likaså badrum, wc, kök, tvättstuga
 
  • Gilla
_JLarsson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Oj missade detta var skrivet i inledningen såg jag, men hur många sovrum, vardagsrum, allrum finns det på varje våning plan och hur många boende i huset? Likaså badrum, wc, kök, tvättstuga

Inga problem
Delar planritning här.
Vi kommer vara 3 boende på ytan om cirka 190kvm.

Ventilerna är då alltså placerade på mittenfönstret i vardagsrummet och högra fönstret i allrum/sovrum på nedre plan.

Sen finns det två luft/luft värmepumpar en på nedre i vardagsrummet och en där uppe i det stora sovrummet
Planritning av en bostad på 190 kvm med markeringar för ventilplatser och värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett övre plan i en bostad med tre sovrum, klädkammare, badrum med bastu och notering om möjlig avvikelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, körde med branchpraxis med lite diff på antal m2 som jag estimerade per rum.
Allrum, vardagsrum, sovrum gav 54l/s i tilluft
Tvättstuga, wc, kök, badrum, klk gav 48l/s i frånluft
Tar man 50l/s som riktning för en acceptabel ventilation
Luftdon för tilluft skulle bli 6st för tilluften 100mm don och 5st för frånluften 100mm don och viktigt att alla FL rum har ett Luftdon (fläkt)
Lika viktigt att alla TF rum har ett Luftdon förutom stora rummet dom måste ha 2. Paxfläkt på 100% ger 30l/s ifrånluft.
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
J _JLarsson skrev:
Det sitter två stycken på nedre plan i form av fönsterventiler den ena i vardagsrummet mot söder och den andra i ett gästrum också nedre plan.

Sen sitter det 4 nyare ”vanliga” till-luft ventiler på övre plan, två på gaveln mot öst och två på gaveln mot väst.

Detta tycker jag känns för lite?
Spalt/fönsterventiler är alltid ett andrahandsval jämfört med tilluft genom fasad. I ditt fall är det därtill alldeles för få spaltventiler. Det skulle behöva tas upp riktig tilluft på nederplan. Det är relativt enkelt(billigt och jag gissar att det därtill snabbt skulle lösa luktproblemet, men framförallt skapa en betydligt bättre inomhusmiljö mht luftkvalitet.
 
  • Gilla
_JLarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.