Hej! Jag har för 6 veckor sedan flyttat in till min nya bostad som är byggd 2014 och har varit nyfiken på golvvärmen som finns i badrummet. Jag har inte haft golvvärme tidigare så jag vet inte riktigt hur de fungerar och därför ber jag om hjälp..

Det är så att jag sätter på golvvärmen och det lyser rött ibland och svagt grönt ibland.. Jag får svag värme men tänkte att det kanske är så det ska vara, dock gick jag på visning hos grannen idag och deras golvvärme var på en fjärdedel och det var betydligt varmare än min ''max'' och det oroar mig.. Jag vet inte om det är fel på termostaten men har spelat in video om hur den beter sig när man sätter på den. Är det någon med liknande termostat eller har erfarenhet om liknande som kan hjälpa mig?

Länk och beskrivning om hur termostaten funkar:
https://www.elkatalogen.se/produkte...o6Tlw0awFwpA8BcPWy7OYCMvVu1Beb_oaAub0EALw_wcB

DETALJER
Elektronisk golvtermostat 2-polig. Lysdiod som indikerar grönt = drift, rött = aktiv, 1°C känslighet inklusive fyra meter givare.
 
B bafe skrev:
Hej! Jag har för 6 veckor sedan flyttat in till min nya bostad som är byggd 2014 och har varit nyfiken på golvvärmen som finns i badrummet. Jag har inte haft golvvärme tidigare så jag vet inte riktigt hur de fungerar och därför ber jag om hjälp..

Det är så att jag sätter på golvvärmen och det lyser rött ibland och svagt grönt ibland.. Jag får svag värme men tänkte att det kanske är så det ska vara, dock gick jag på visning hos grannen idag och deras golvvärme var på en fjärdedel och det var betydligt varmare än min ''max'' och det oroar mig.. Jag vet inte om det är fel på termostaten men har spelat in video om hur den beter sig när man sätter på den. Är det någon med liknande termostat eller har erfarenhet om liknande som kan hjälpa mig?

Länk och beskrivning om hur termostaten funkar:
[länk]

DETALJER
Elektronisk golvtermostat 2-polig. Lysdiod som indikerar grönt = drift, rött = aktiv, 1°C känslighet inklusive fyra meter givare.
Värmen distribuerad i golvet beror på hur väl golvet är isolerat mot mark.

Har grannen golvvärme på under eller övervåning? Det skiljer ganska mycket om inte golvet är mycket välisolerat.

Sedan har själva elslingorna olika effekt från olika tillverkare vilket också påverkar värmen.
 
B Boende45 skrev:
Värmen distribuerad i golvet beror på hur väl golvet är isolerat mot mark.

Har grannen golvvärme på under eller övervåning? Det skiljer ganska mycket om inte golvet är mycket välisolerat.

Sedan har själva elslingorna olika effekt från olika tillverkare vilket också påverkar värmen.
Det är samma golvvärme då det är golvvärme sen nyproduktion, samma ritning badrum och allt är identiska, det är bostadsrätter byggda 2014 och det är det som gör mig orolig då alla i föreningen har samma golvvärme som ingick vid köp men min är svagare än grannens..
 
  • Gilla
Bhult
  • Laddar…
Kan vara en annan som lagt GV i de andra LGH , du vet nog inte om termostaten är satt i läge luftvärme eller golvvärme. skiljer en del. Sen om det är en givare i golvet ( om det är så ) ligga för nära en V-kabel, då känner givaren snabbt att nu är det för varmt och stänger av. I nuläget så om du ställer upp tempen till +25 C så blir det bara +20 C , en typisk sak för EL-GV , då dra man upp termostaten ca 5 cm , det ska vara ett rör ner från dosan, kan även vara termostaten som bråkar
 
J jonaserik skrev:
Kan vara en annan som lagt GV i de andra LGH , du vet nog inte om termostaten är satt i läge luftvärme eller golvvärme. skiljer en del. Sen om det är en givare i golvet ( om det är så ) ligga för nära en V-kabel, då känner givaren snabbt att nu är det för varmt och stänger av. I nuläget så om du ställer upp tempen till +25 C så blir det bara +20 C , en typisk sak för EL-GV , då dra man upp termostaten ca 5 cm , det ska vara ett rör ner från dosan, kan även vara termostaten som bråkar
Det är Åke Sundvall som byggt här så jag tänker det borde vara samma företag som lagt golvvärme hos alla som bor här. Jag känner att det blir varmt men man känner knappt att det blir varmt även om värmen är på max.. Tydligen ska grönt ljus betyda drift och röd aktiv, men jag känner ingen märkvärdig värme.. Det kanske har varit ''varmt'' vid ett tillfälle.. Kanske är en dum fråga men hur vet jag om den är satt i luftvärme eller golvvärme? Kan vilken elektriker som helst kika på det? Vi har ju bredablick gruppen som förvaltare, är det ett fel jag kan anmäla till de? Är det något förvaltaren via brf kan undersöka/åtgärda?
 
Ja du ska nog kontakta i BRF eller annan som kan säga något, kan vara antingen ett givarfel eller själva regleringen, det sistnämnda inte ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.