Jag tycker att det är dålig fart på min Siemens induktionshäll.
Igår skulle jag koka spaghetti i en stor kastrull (ca 25-30 cm diameter.)
På högsta effekt så klarade den knappt att hålla vattnet kokande utan lock.
Det kokade bra om jag använde powerboostläget, men det går inte att använda om man samtidigt vill använda andra zoner.
Är detta normalt? Kastrullen är en Hackman med plan botten avsedd för induktionshällar.
Har även reagerat på att jag måste använda nivå 8-9 för att steka pannkakor i gjutjärnslagg.
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Det låter inte normalt.. jag har inget problem med att koka på alla 4 plattor samtidigt på min electrolux.
Det kan inte vara så att en säkring som gått så den bara går på en fas t. (förutsätter att den kräver 2 faser som min)
 
kolla huvudsäkringen också
 
Ingen säkring som gått. Om huvudsäkringen stuckit hade jag nog märkt det på andra ställen. Inte minst på bergvärmen som skulle larmat.
 
Jag känner igen det problemet. jag har för mig att det sitter en termostyrd begränsare i den största plattan som ibland stryper effekten efter ett tag när det blivit varmt. Något slags överkokningsskydd tror jag det är. Vi hade en service tekniker som kom och kollade på det problemet och han bytte nått kretskort under hällen och sedan blev det lite bättre men det skulle tydligen vara ungefär på det sättet. Vi fick flytta kastrullen när det kokat upp till en annan platta . Då fortsatte det koka minsan ...men inte på det stösrta plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.