Gah...jag skrev nyss ett jättelångt inlägg angående ett hängande tak, men när jag tryckte på publicera och inte hade fyllt i en rubrik så försvann all text.

Nåja, här kommer det igen, antagligen lite förkortat.

Jag har tidigare gjort ett "svävande" tak till vår hall. Satte in 8 spottar i detta och vi blev väldigt nöjda. Eftersom jag ständigt är på jakt efter nya projekt hemma så funderar jag på att göra samma sak i vårt badrum. Badrummet är ca 6 kvm och har ett sluttande tak där den högsta delen är 2.80 och den lägsta ca 2.50.

Har funderat på tre olika alternativ och behöver lite råd och tips om vad som blir snyggast och vilket som är bäst ur ett funktionellt syfte.

1. "Svävande" tak. Dvs man bygger hela innertaket i ett styck och hänger upp det i det befintliga taket mha kedjor. Det blir ca 10 cm mindre än originaltaket runt om.

2. Ett fast tak där jag jämnar ut nivåskillnaderna

3. Ett fast innertak där jag bygger med nivåskillanderna, dvs jag sänker taket med ca 10 cm och behåller på så sätt nivåskillnaden.


Om man bygger ett fast tak skall man då lämna en glipa mellan väggen och det nya taket så att luft kan cirkulera?

/caroline
 
Jag vet inte om det är så lämplig med alt 1 i ett badrum, med tanke på fukt.

Om man bygger ett fast tak behöver du inte lämna någon glipa. Du bara sänker taket.

Det är svårt att avgöra vilket skulle vara snyggast av de andra alternativen, det beror på badrumsinredningen och stil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.