carport.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag hoppas framgår av bilden så hoppas jag bygga en carport men stöden/plintarna (de röda prickarna) kommer ivägen för vändplanen framför. Jag hoppas hitta någon "svävande" lösning för detta så undrar dels om det alls är möjligt och dels vad som i så fall är lämpligaste lösningen (hållbarhet, kostnad...)

För att få plats för carporten måste en slänt delvis grävas ur och L-element sättas in (eller hur?), markerat i grå på bilden.

Lösningarna jag hittat på är (a) nån typ av balkar som är formade som carportens profil som därmed håller upp taket. Eller (b) raka långa balkar i takets lutning och vidare bakåt ner i marken, kanske stöttade av L-elementen. Längst in mot husväggen går bra med vanlig plint förstås.

Givetvis måste det hela klara snö. Och givetvis måste hela takets längd (~8m) hållas uppe.

Galenskap?
Håller det?
Finns något liknande kanske t.o.m att köpa?
Vad kan delarna i ett sånt kalas kosta?
Övriga tips?

Tack!!!


Visa bilaga 107429
 
Tack danne_08! Väldigt hoppingivande! Från en bildsökning hittade jag dessa till salu i Kina men ser på produktbeskrivning för den eller om det är en mycket lik att den endast tål ca 50cm snö, vilket ju inte räcker, och dessutom att benen på den typen av modeller går rakt ner i marken vilket är tveksamt på min steniga/bergiga tomt. Får ta och kontakta leverantören här i Sverige.

Ytterligare förslag och tankar kring min beskrivning emottages tacksamt! :)
 
Redigerat:
Kastar fram ett förslag:
carport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda är själva stummen
Blå är en vajer
Svart en betong motvikt
 
  • Gilla
MaZtoR och 1 till
  • Laddar…
Jag konstruerade för länge sen en carport som påminner mkt om din typ a.
Den använde stålbalkar, tror det var HEA, som svetsades samman i den "U-form" du visar.
Balkarnas nedre del gjöts in i grundplattan, Taket hade åsar mellan HEA-balkarna och överst tror jag det blev takplåt.
HEA-balkarna dimensionerades för egenvikt och snölast.
 
På 90 talet byggdes det några lite experimentliknande parhus i Bromsten i Stockholm. Hela stommen inkl. takstolar byggdes av något som liknade plåtreglar.

Men till dessa byggdes det carport med just en vägg på ena sidan, och inget ytterligare stöd. När de byggdes såg jag att de hade i princip bara en vertikal stålbalk mitt på väggen. Den vinklades sedan så att den fick formen av ett tak. Från den gick det ut horisontella balkar som man lade takpannor på direkt. Väggen hänger i en horisontell balk vid takfoten. Väggen har alltså inget stöd mot marken.

Jag såg aldrig hur de grundlade för den vertikala balken, men jag antar att den är vinklad under mark med en eller flera balkar under golvet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.