Vad är det för svängradie på en PEM-slang? Jag ska gräva ner en slang och vill ha så få kopplingar under marken som möjligt, helst inga.

Väljer mellan 50 och 63 mm.

PEM-slangen jag har tittar på heter PEM-slang 63x5,8/50 m Blå Stripe PN12,5.
 
  • Rostig jordborr fastsatt under betong, smutsiga omgivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående utomhusarbete, grävd gräv, högar av jord, verktyg, skyddstäckning över gräs, och en simbassängskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt rinkabyrör så kommer de i rullar med följande diameter, skulle inte tro att du får det snävare.
Du som planerar att hämta i vår butik - tänk på ytterdiametern på rullarna är:
40x32,6 cirka 1350 mm
50x40,8 cirka 1650 mm
63x51,4 cirka 2000 mm
Litar du inte på plastkopplingar så finns ju metallkopplingar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
En 63 mm kan du kanske böja till lite under 1,5 meter som bäst. Spolar man hett vatten genom slangen ett tag så går det bättre, men man måste vara väldigt försiktig så det inte blir platt, för då blir det veck!

PRK gräver man ju ner för vanlig VA så de kan man lita på och är safe, dock ska man ju fundera på klor och mässing. Jag har plast kopplingar på mina poolslangar och de har legat nergrävda i 10 år i sommar utan problem...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Proppar man slangen och sätter på en bilventil så kan man fylla dom med tryckluft till PN. Då minskar risken för veck under arbetet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Litar du inte på plastkopplingar så finns ju metallkopplingar.
Eller ännu bättre svetskopplingar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Eller ännu bättre svetskopplingar.
Elsvetsmuffar kan vara känsliga för böjkrafter, då hade jag hellre valt en mekanisk koppling.

För övrigt så hänvisar uponors tekniska handbok böjradie till 50xdy dvs. 2.5m för 50 slang och 3.15m för 63 slang.

Plasson har en trevlig koppling i plast som heter serie 1.
 
C
N NoOne2k skrev:
Elsvetsmuffar kan vara känsliga för böjkrafter, då hade jag hellre valt en mekanisk koppling.
Ja, jag menade så klart inte en svetsmuff, utan att man skulle använda en 90° (eller vad det nu skall vara för vinkel) svetsböj som alternativ till att böja slangen. Som @Per Eskilsson var inne på i trådstarten.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för svar. Men hur gör jag för att koppla en så kallad svetsböj till den befintliga rörkopplingen som redan verkar ha gängor (se bild i första inlägget)?

Jag har också hört att man ska försöka undvika så många 90 graders vinklar som möjligt för att vattnet bättre ska flöda fram. Följdfrågan blir då, finns det svetsböjar med lite större radie? Om ja, var köper jag dem?
 
B
Tror detta är det du är ute efter
https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/elsvetsdelar-for-pem/

Jag har inte svetsat pem så jag vet inte hur man gör i praktiken. Jag har använt prk kopplingar / pem framgångsrikt. Men de är dyra i de dimensioner som du är ute efter. Billigare plastkopplingar har varit mer problematiska, de har inte hållt tätt för mig i alla fall i längden.

https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-404-vinkel-16/

Du får ju svetsa på en rak pem slang, ochvsedan ha en prk övergång, typ denna vid övergången
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-16x15r-utv/
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för svar. Men hur gör jag för att koppla en så kallad svetsböj till den befintliga rörkopplingen som redan verkar ha gängor (se bild i första inlägget)?

Jag har också hört att man ska försöka undvika så många 90 graders vinklar som möjligt för att vattnet bättre ska flöda fram. Följdfrågan blir då, finns det svetsböjar med lite större radie? Om ja, var köper jag dem?
Har du inte gått utbildning i plastsvetsning skulle jag direkt avråda sig från att använda el-svetsmuffar.

Några extra 90-gradersböjar är inte hela världen, då är det bättre att välja en större dimension slang istället för en mindre.

Som @BSOD skriver, kapa slangen och sätt en skarv där. Annars finns det övergångar till rörgänga.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.