Hej,
Bor i ett nybyggt 2v radhus med golvvärme (bv) och radiatorer (öv).
Värmning sker med fjärrvärme och styrs av en Cetetherm Mini ECO Retro.
Har monterat tre termometrar som mäter framledningstemperaturen (flt). En klassisk manuell och två digitala som lagrar historik. Har vid några tillfällen dagtid kollat att samtliga visar på ett ungefär samma flt.
Statistiken visar att flt som mest pendlar mellan ca 34-50 grader inom ett spann på några minuter. Utomhustemperaturen har under samma tid varierat från 0 till -3 grader. Systemet inställt med en kurvlutning och reglerkurva 8, inställt värde på rumstemperatur 21,5 grader, samt driftläge 2, dvs utetemperaturen styr flt. Enligt manual tolkar jag att det bara är utetemp som styr flt, men enligt annan information skall även inställd rumstemp påverka flr, men det borde inte påverka. Enligt manual uppskattar jag att kurva 8 indikerar en flt mellan ca 36-39 grader. Men att mitt system som mest ger ett flt på 50 grader, dvs mer än 10 grader över vad kurva 8 anger.
Tycker det indikerar att reglersystemet inte fungerar som det skall? Min teori är att ställdonets (honywell M6410C2031) minsta steg(stroke=6,5mm) är för stort eller att reglersystem ger en för kraftig styrsignal till ställdonet. Men har inte kunnat hitta någon information om att det går att påverka reglersystemets PID parametrar. Bifogar grafer på uppmätt flt och utetemp. Temperaturkurva; röd graf visar temperaturvariationer i grader Celsius över flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från Tellus-app, visar graf över data, troligen temperaturhistorik, med gränssnitt och en suddig bakgrundsbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter och tips mottages tacksamt!

Mvh Mats
 
Har du rumsgivare?
Är det manöverpanel Round eller CM737?

Med rumsgivare så kan man välja att utegivaren styr men med rumskompensering, alltså att även rumstemperaturen styr.

Exakt vilka inställningar har reglersystemet idag i de olika menyerna?
 
Jag har den runda varianten med inställning för driftläge 1-5 (2), värmekurva 4-40 (8) och max flt 30-80 grader (55). Inställda värden inom parantes.
Man kan utöver det även ställa in önskad innetemperatur men eftersom den sitter i värmecentralen kan den inte användas som rumstermostat. En fundering här är om man kan flytta kurvan upp/ner genom att ändra den "önskade innetemperaturen" med driftläge 2 eller om det förutsätter driftläge 3? Tycker texten i manualen är otydlig när det gäller hur det inställda värdet på rumstemperatur används i driftläge 2 och 3.
 
Redigerat:
Jag hade flyttat manöverpanelen/tempgivaren till lämpligt ställe och använt driftläge 3.

Men i driftläge 2 så förskjuts kurvan genom att ändra ”rumsbörvärde”.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade flyttat manöverpanelen/tempgivaren till lämpligt ställe och använt driftläge 3.

Men i driftläge 2 så förskjuts kurvan genom att ändra ”rumsbörvärde”.
Tack för info om driftläge 2, då har jag det från två källor.
Att flytta tempgivaren och använda driftläge 3 med reglering baserat på rums-bör och -är värde kommer nog tyvärr att "krocka" med rumstermostaterna som styr golvvärmesystemet på bottenvåningen.

Det jag gör nu är att försöka hitta rätt kurva så att jag på övervåningen, med traditionella element, har en hyfsat stabil temperatur oavsett ute temperatur. Detta utan att elementens termostater går in och begränsar. Nästa steg är att trimma in till önskad temperatur på övervåningen genom att höja/sänka kurvan med önskat värde för rumstemperatur. Efter det justera elementens termostater och sänka rumstemperaturen i t.ex. sovrummet.

När det gäller golvvärmesystemet på bottenvåningen så behöver jag inte bry mig om flt, den räcker till med råge för att värma upp rummen till önskad temperatur.

Har du några synpunkter/tankar angående den svängiga framledningstemperaturen (flt), känns märkligt att den svänger så kraftigt?
 
M Mats-J-A skrev:
Att flytta tempgivaren och använda driftläge 3 med reglering baserat på rums-bör och -är värde kommer nog tyvärr att "krocka" med rumstermostaterna som styr golvvärmesystemet på bottenvåningen.
Varför skulle det ”krocka”?

Ett värmesystem bör vara så injusterat så att man ska kunna köra utan termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna.
Termostaterna till radiatorer/golvvärmeslingorna bör normalt inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skulle det ”krocka”?

Ett värmesystem bör vara så injusterat så att man ska kunna köra utan termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna.
Termostaterna till radiatorer/golvvärmeslingorna bör normalt inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Till exempel om rumstermostaterna på BV tycker det är tillräckligt varmt och ställdonen är stängda (det är så mitt golvvärmesystem funkar), samtidigt som rumstermostaten som styr framledningstemperaturen tycker det är för kallt. Så antar jag att reglersystemet integreringsfunktion kommer att succesivt höja flt utan att det kommer att påverka rumstemperaturen. Med en alldeles för hög flt, sämre verkningsgrad och en varmare övervåning som följd. Hade det funnits två olika flt, en för golvvärme respektive en för radiatorer, hade det nog kunnat fungera.
 
Det fungerar att blanda både radiatorer och golvvärme och låta centrala reglersystemet sköta framledningstemperaturen.

Det som gäller är att systemet är rätt injusterat gällande förinställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.