Hittade dessa Suva-skydd både till sågar och hyvlar. (http://www.sapros.ch/de-Tisch-und-Formatkreissaegen.htm?pn=84&cn=2130&sc=46&ct=19)

HO_039Titelbild_g.jpg Schutzhaube-S-315-gr.jpg

IMG_2655_k.jpg 206097_gr.jpg

De är inte så billiga tyvärr, hittade några att köpa i England på olika sajter, men är det någon som sett något liknande i Sverige? Sett hemmabyggen här, men om man vill ha köpta?

Funderade även på själva klyvkniven, är det en "standard" på lite större sågar? Den jag har är lika den som sitter på dessa, så skulle de passa min såg tror ni? Förstår att tjockleken på klyvkniven skall matcha klingan (klyvkniven lite smalare). De hade inte min såg bland de som var listade, men en som har samma tjocklek skulle kanske passa?

Skärmavbild 2012-05-15 kl. 16.03.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den liknar skyddet som satt på bosch gts 10. Jag tycker det skyddet var kass. Främst för om man ville spåra var man tvungen att skruva bort hela kniven och inte bara skyddet. På min hammer sitter ett euro 2 skydd nu. Som för sig inte heller är någon höjdare men det går enkelt att skruva bort ifrån klyvkniven iallafall. Bara en liten varning. Det fanns ett skydd från axminster som någon här på forumet köpt till sin gts 10 som såg trevligare ut. Inte så dyrt heller tror jag.
 
Tog några bilder på hur min klyvkniv/skydd ser ut, klart enkelt i sitt utförande. Men är lätt att ta av/sätta på, och det är ju det viktigaste.
Men om man nu vill ha ett "bättre"?

Jag verkar ju ha samma typ av klyvkniv som sitter på Suva's, skulle någon vilja bekräfta om man har samma/liknande klyvkniv att "spåret" är 8mm, så det skulle gå att fästa på min såg?

Har sett några som gjort hängande skydd, men har någon gjort ett som sitter på klyvkniven?
Det jag söker är framförallt att se ordentligt och att kunna ha ett utsug.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1337192308.963527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1337192323.829571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1337192339.222523.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns liknande som du har fast i genomskinlig plast med ett 50mm utsug. Felder säljer en variant. Edit: du kanske måste köpa ny klyvkniv då vet ej.
 
Tack Katos. Hittade den. Ja den är liknande. Var inte hiskeligt dyrt heller, men hittade den bara i USA och England och ingen hade Sverige som lev.land. :(

z_420-708_1100x1100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1288343645_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr är det lite annorlunda "övre fäste" på deras klyvkniv. Men om man vet att fästskåran är samma så skulle det nog funka. Värt att kolla. Katos, hade du detta skyddet? Om ja, skulle du vid tillfälle kunna mäta?
 
Ja jag har detta. Jag kan mäta i eftermiddag. Ringer du till swedendro så kan dom säkert ordna ett.
 
Du kan montera felders skydd på din klyvkniv. Skruven på skyddet är lite fyrkantig i änden så att skydet ej kan hoppa loss. Du kan lätt modifiera hålet på klyvkniven med en liten fil. Hålet är gjort så att du skall kunna vrida den fyrkantiga skruven lite så att skydet kan röras upp och ner. Eller så byter du skruven till en vanlig och borrar ett hål i klyvkniven. Nackdelen är att då måste du skruva ut skruven när man skall ta bort skydet. Fast med tanke på hur knepigt det i bland var att ta bort det med original skruven så är det ingen större skillnad. Dom två hålen på felders klyvkniv är beroende på vilken storlek på klinga man har.
Har själv haft en hammer såg med sådant skydd. Jag monterade en liten plast skruv (framför svarta låsskruven) på ovansidan som vilade på ovankant klyvkniv på så vis kunde man ställa paralleliteten mot bordet mycket lättare och man behövde inte dra den svarta låsskruven så hårt.

Pär
 
Det låter ju jätte bra Pär. Slipper jag byta klyvkniven (som kostade nästan som skyddet) är det ju strålande.

Får kolla vad skyddet kostar i Sverige då..
 
Nu har skyddet kommit, passade direkt. Finns ett runt spår mitt i skruven som jag får använda. Men känns klart bättre, mer gediget än det gamla. Skall testa och koppla på slang på utsuget och se hur det kommer funka..
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1339167738.562962.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jackt jackt skrev:
Nu har skyddet kommit, passade direkt. Finns ett runt spår mitt i skruven som jag får använda. Men känns klart bättre, mer gediget än det gamla. Skall testa och koppla på slang på utsuget och se hur det kommer funka..
gammal tråd, men var köpte du skyddet till slut?
 
Tror jag köpte den från Felder direkt (deras webshop), eller från någon av de andra butikerna som säljer Felder.
 
jackt jackt skrev:
Tror jag köpte den från Felder direkt (deras webshop), eller från någon av de andra butikerna som säljer Felder.
ska kolla där då! Jag tänkte bygga en arm så att skyddet inte sitter fast i klyvkniven, men det var rätt svårt att hitta ett klingskydd som verkar bra. SUVA original kostar lika mycket som jag köpte sågen för! Har en Ejca l18

annars ser denna fin ut, men hittar bara dessa typer i USA. https://www.pennstateind.com/store/TSGUARD-DH.html#ciq_ath3


Genomskinligt klingskydd för sågmaskin med röd detalj och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.