Hej!

Detta är mitt första inlägg här och jag hoppas på lite åsikter i ämnet val av hus.

Vi har fått köpa en tomt som vi först hade tänkt bygga ett 1½ planshus på. Tomten är på 2200kvm och är till största delen plan men har en höjdskillnad mot ena granntomten och vägen. Först tänkte jag att man kan lägga huset på den plana marken nedanför sluttning men en säljare som vi har pratat med var med mig och tittade på tomten och sa att det är en dålig idé att lägga huset under vägnivån. Detta förstår jag nu. Problemet är att själva höjden är inte tillräckligt stor för att rymma ett hus. höjdskillnaden är nästan 2 meter. Som jag då förstår det är alternativet att antingen fylla upp och göra den höjda ytan större eller bygga ett sutteräng hus. Finns det fler alternativ? Den säljaren vi pratade med har inga sutteränghus att sälja så han pratade bara om att fylla tomten. Vill inte ens tänka på vilka mängder fyllnadsmassor det skulle gå åt.
Grejen är att vi har en hyffsat tajt budget och hade fått ihop med ett 1½ planshus. Nu undrar jag hur mkt dyrare det är att bygga en sutterängkåk. Det enda vi kan tänka göra själva är kök och badrum samt tapeter och golv. Vi behöver inte stort men ett hus som man skulle kunna bygga ut om 5-10 år. Skulle räcka idag med ca 100kvm. Detta är ett försök att få koll på priser innan jag börjar ringa runt till säljare (som låter väldigt upptagna). Vi har ett löfte på 2,5 mille och tomten går på 0,5 + alla avgifter.

Hoppas på lite goda råd! :)
 
Jag testar en liten kortare fråga. Är det ngn som har koll på hur mkt dyrare det är att gjuta en grund för ett sutteränghus istället för en platta för 1-plansvilla?

Oxå, är det någon som har fått prisexempel på eller byggt sutteränghus?
 
Du kan gjuta en grund och ställa ett hus på den. Du kan även gjuta samma grund och ställa källarväggar på den. Ovanpå dessa väggar så lägger du ett bjälklag (t.ex i trä) och sedan ställer du samma hus ovanpå.

Det blir inte mycket dyrare. Extra kostnaden för källare på en 90 kvm grund blev för mig ca. 170 000:- för källareväggar, 40 000:- för bjälklag, 30 000:- för golvvärme på bjälklagsvåningen. Då är dock källaren oinredd utan fönster eller dörrar.

Jag köpte monteringsfärdiga källarväggar från Lättklinkerbetong AB. Det gjordes efter min ritning med plats för fönster och elrör/dosor monterat. För mig så blev det billigare och bättre än att mura upp en källare.
 
Det ser verkligen jättefint ut!

Är det ett kataloghus eller är det egenritat? Ser ut som ni gör mkt själva? Vi måste anlita proffs för allt så hur mkt tid la du ni ner själva för landa på de priserna?
 
Jag gjorde inget själv förän hela huset var stommonterat. Priset för källarväggarna är färdigmonterat på plats. Jag var bara där och tittade på och tog bilder. Bjälklaget fotograferade jag också bara. Det kostade typ 35000:- från husleverantören och sedan tog det drygt en dag för en snickare att lägga dit det. Golvvärmen la jag dock själv men den är ju valfri om man vill ha eller ej.

Huset är egenritat.
 
1½ plan är oftast den billigaste typen att bygga.

Skillnaden med suteräng är att man brukar få lite mer biytor till förråd mm.
Om man jämför suteräng med 2plan med samma yta blir nog suteräng billigast att
bygga då materialet blir billigare (ingen panel).

MEN, om ni nu vill börja med att bygga 100kvm är suteräng uteslutet då du inte kan få någon bra lösning på den ytan, samt att utbyggnad är svårare.

Bygg 1½ med oinredd vind, då blir det enkelt den dag ni vill bygga ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.