Hej

Vi planerar för att skaffa en Automower på suterrängtomt med gräsmatta både framför huset på nersidan samt bakom huset på ovansidan och har två funderingar. Modellen vi funderar mest på är 320 eftersom den ska klara 45% lutning enligt tillverkaren.

1.Tomten den ska användas på är suterräng med en ganska rejäl lutning, ca. 40%. I själva sluttningen där den ska gå finns idag ingen gräsmatta utan vi ska röja fram en (smal) gång vilket innebär att den måste kunna gå rakt uppför sluttningen när den tar sig från fram- till baksidan. Klarar den det? Jag tycker det känns luddigt med maximal lutning i arbetsområdet som står i specen eftersom den ju borde klara av ännu svårare lutningar om den går på skrå. Så är 45% som står rakt fram eller på skrå?

2. I manualen står att man bör ha laddstationen i den nedre delen om man har suterrängtomt. Det vill vi inte eftersom det varken finns el eller något bra ställe att ha den där. Är det någon som har erfarenhet av liknande som har sin laddstation på den övre delen? Jag antar att problemet skulle vara om den blir trött att det då är lättare att gå nedför än uppför till laddstationen. Men hur stort problem är det? Gräsmattan på den nedre delen är väldigt liten, kanske 40 kvadrat, så den borde ju inte behöva bli utmattad av att klippa den, men jag vet ju inte hur smart den är.

Hoppas det är någon som har erfarenhet av liknande tomt och Automower som kan komma med råd.
 
Jag har suterräng med AM220AC och det fungerar bra..

Lutningen är rakt upp. Jag rekommenderar guide i backen, men inget gräs om du skall ha en smal passage upp.

Laddstationen rekommenderar jag att ha på den större gräsmattan. Gör så smal passage som bara möjligt högst upp i backen, annars går klipparen ned där utan att komma upp lika ofta.

Min 220 är grym i backarna, men man får räkna med att omplanera lite ibörjan utifrån hut den beter sig på din gräsmatta...
 
Det låter ju lovande att den fixar lutningen!

Har du din laddstation "uppe" eller "nere"? Som sagt står det ju i manualen att man bör ha laddstationen där nere men det står ju inte varför. Händer det att den fastnar där nere om den börjar få dåligt med batteri så att den inte orkar upp? Vill ju inte köpa en klippare och installera den om det sedan visar sig att det inte funkar på tomten. För det är inte ett alternativ att ha laddstationen där nere...
 
Redigerat:
Har provat både och. Har just nu nedtill då jag har 70% av gräsmattan där.

Jag släpper gräsklipparen på den övre delen av min passage när jag skall klippa nedtill. Detta för att få överdelen av backen ordentligt klippt.
 
Då har du tvärtom mot oss. Vi har kanske 15% av gräsmattan nere.

Märkte du av några problem när du hade stationen där uppe?
 
Inga problem alls. Men jag hade en passage på bara 1m. Sedan är det 6m brett i backen, men den hittar inte ut från den övre gräsmattan så ofta.

Och som sagt var, med smala passager är guide ett måste.

Som brantast har jag 45 grader (100% lutning), men där klipps det bara i sidled och uppifrån. Nedtill har jag en begränsning i form av parallella begränsningar med 1dm emellan. På detta sätt gräver den inte gropar genom att försöka klättra är det är för brant. Uppifrån ränner den rätt över begränsningen pga lutningen. Detta är närmast huset i slänten.
 
Redigerat:
pacman42 - fungerar det bra med de parallella begränsningarna? verkar vara ett smart trick som jag måste prova i min slänt!

Om klipparen kommer på skrå nedför, vänder den då eller är 1dm utprovat så att klipparen i princip alltid kör över om den inte kommer nerifrån upp?
 
Använder parallella begränsningar på flera ställen, bland annat bakom buskar där jag vill ha det klippt, men där klipparen tidigare hade en tendens att köra fast.

1dm fungerar även bra där det är brant. Åtminstone min 220 är dålig på att motorbromsa, vilket innebär att den ränner rakt över i ganska hög fart.
 
Hej Mickejo
Är i ungefär samma sits som dig, sutterängtomt, dock ca 60% yta där 'nere'. Kan bara ha laddaren på ovansidan.
Köpte en AM320.

Har byggt en gång i tryckimpregnerat som jag lagt under balkongen som leder rakt uppför sluttningen, lagt guidekabel mitt i och begränsningkabeln i kanterna. Gången är 80 cm bred och ca 10 m lång, som mest lutar det ca 45%.
Första testet uppför gick bra, har korridorbredd på guidekabeln satt till 0(föjer den slaviskt). Nedför gick det fortare än den kunde bromsa så då var den på väg utanför kanterna. Blir att sätta upp en liten sarg på gången så den håller sig innanför. Likaså om den villar in sig i gången när den klipper hamnar den utanför utan någon sarg.
Har större stenar under så detta var enda sättet att få den till nedre platån.
 
Tänk på att även tryckt virke blir rejält halt i vätan på hösten.

Jag skulle lägga på takpapp för att få bra grepp.
 
  • Gilla
ekim
  • Laddar…
ekim:

Ja, det låter som vi har liknande förutsättningar, även om det är ett buskage där vi ska göra en "gång" så den kommer gå på marken.
Har du hunnit testa något mer? Har du förstått vad problemet skulle vara med att ha laddstationen där "uppe"? Det är ju hittills ingen som postat i denna tråden som märkt några problem med det, så det kanske är ett sätt för tillverkaren att vara på den säkra sidan om det är så att det kan bli problem i vissa fall. Tycker dock de borde motivera det lite bättre så att man vet vad problemet skulle vara och vilka ytterligare förutsättningar som är riskfaktorer.
 
Bra idé med takpappen! Har haft den i tankarna, andra ideér med konstgräs etc har fallit bort då det antagligen blir lika halt, dyrt dessutom.

Tror de rekommenderar att ha laddstationen nertill för att den inte skall köra slut på batteriet i uppförsbacken om den sökt länge.
Har inte slingat hela nedersidan ännu, bara en snutt för att testa om den klarade stigningen. Om regnet håller sig borta imorgon bör det bli klart och får då se om den 'orkar' hela vägen hem när den skall ladda.
 
Jag aktiverade en ny sektion idag och drabbades av ett "lustigt" fenomen. Gräsklipparen vill ta genvägen över berget till Laddstationen, istället för att gå runt. Den nya sektionen ligger relativt när Laddstationen, men 1,5m högre upp. Jag orkade inte titta på den utan stoppade den och lyfte iväg den...

Det blir till att planera om...
 
Problemer med brant terreng og begrensninskabel.

Takk for interessant forum. Noe lignende har jeg ikke funnet i Norge.

Mitt problem er antakelig knyttet til at begrensningskabelen ligger i en brant bakke, og når AM går oppover bakker klarer den ikke følge kabelen når kabelen gjør en sving rundt en busk. På tegningen er problemområdet vist. Den går opp, svinger til høyre, og mister kontakten. Den kjører ned, finner begrensningskabelen, og gjør et nytt forsøk oppover. Dette fortsetter til batterispenningen er for lav. Det står i manualen at guidekabel kan være nødvendig i tilfeller der begrensningskabelen går i brante bakker. Men det står lite om hvordan guidekabel skal plasseres i slike tilfeller.

Slide1 big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På neste figur har jeg laget noen alternative utkast. Jeg har ikke tegnet begrensningskabelen, da denne er enkel og følger hagens omriss i sin helhet.

Slide2 big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Er noen av disse forslagene gode? Det jeg ønsker å unngå er at AM forsøker å følge kabelen oppover problemområdet.

Skal jeg i slike tilfeller, med guide kabel, disable muligheten for å følge begrensningskabel, og lete etter guide kabel direkte?

Er det andre åtgjerer som vil løse problemet?
 
  • Slide1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.