Hej,
Jag försöker hitta inspiration om garage i suterräng och helst med övervåning. Tycker det är lite svårt att hitta bilder osv på nätet.

Jag är begränsad till 7 meter längd men kan bygga upp till 8 meter bredd. Taklutning max 27 grader.

Övervåningen kommer nog bara fungera som förråd just nu men jag tänker förbereda för att kunna inreda en lägenhet eller kontor där senare. Inklusive toa/badrum.

Jag vore glad om någon har lite bilder eller länkar att dela med sig av.
 
Några i vårt område :)

Montage av fem bilder med olika hus i ett bostadsområde under en klar himmel.

Vet inte om vårt räknas...
Husfasad med dubbla garageportar och upplyst uppfart i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
Det grå på bild fyra i lilla bildserien motsvarar rätt väl vad jag tänkt mig. Vad får man plats med på en sådan övervåning?
 
H Hasse C skrev:
Tack!
Det grå på bild fyra i lilla bildserien motsvarar rätt väl vad jag tänkt mig. Vad får man plats med på en sådan övervåning?
Skulle tro att de helt enkelt har en liten gästlägenhet där. Byggarean är nog runt 40kvm, med snedtak osv så får man bli lite kreativ med planlösningen.
 
Går även att ha mansardtak.
Blir ju lite rymligare på övervåningen.

//AA
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Mansardtak är tyvärr inte tillåtet i området. Max taklutning 27 grader gäller. Pulpet eller sadeltak.
 
Då får du bygga med förhöjt väggliv.
Annars blir det inte mycke plats på övervåningen.

//AA
 
Stämmer bra. Det är därför jag gillade huset på bild fyra.
Samtidigt inser jag att det kan bli problem med byggnadshöjden men eftersom det blir suteräng så får man ju höjd inne trots liten medelhöjd på byggnaden.
 
Hur ser tomten ut? Kan du sänka garaget?
Så det inte blir så hög byggnadshöjd?
Se bara till att det blir en bra in / utfart med tanke på lutningar.

Hade du tänkt ha garageportar på gaveln?

//AA
 
Hela tomten lutar mot gatan. Huset är byggt i suteräng och har gaveln ställd mot gatan. Så kommer även garaget byggas.
Idag är garaget i husets nedervåning. Fristående garage byggs på befintlig uppfart som lutar ungefär 1:7 meter.
6 meter prickad mark mot gatan för parkering. Den kommer hållas med mycket litet fall mot gata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.