Jag bor i en bostadsrätt i en hus som är byggt under 70-talet..Har fått min badrum renoverat och idag satt vi upp ventialtions donen..
Eftersom badrummet från början var uppdelat i två rum, en liten del med toa och en större med dusch så finns det två utsugs ventiler/från lufts..
Nu är badrummet ett rum på 8kvm..Nu efter att donen/spjällen kommit på plats så susar det o låter en massa..låter som en storm..Det går inte att reglera dom heller på nåt vis..Upplevde inte att det lät så här innan renoveringen o vi tog ner dom då var det tyst..
Vad kan man göra åt saken? låter hemskt nu o man hör det i hela lägenheten på 3 rok..
 
Är du helt säker på att det inte går att reglera donen, en del modeller går det att knäppa bort plastpluggar från baksidan, som blockerar hålen,
 
Det sitter ett vanligt don på ena och ett spjäll/ventilation på andra...bägge gick att reglera lite men det blir ingen direkt märkbar förändring på ljudet...I
nte ska det väl susa i hela bostaden?:confused: man måste stänga dörren men hörs lite ändå..
Förstår inte vad som hänt att det börjat låta, det enda vi gjort är att ta ner donen renovera badrummet o sen sätta tillbaka dem så vi har inte ändrat nåt..
Vill gärna med ha tips på nåt ljud dämpande el nåt man kan göra för att minska detta susande..det är inte direkt rofyllt o ligga o bada med detta susande o vinande :(
 
  • ventilation 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventilation 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det högra donet justeras genom att mitt biten skruvas in/ut, låses fast med en mutter (syns om man tar ner donet).

Lite kan det ju låta, men ni borde kunna få samma ljud som innan renovering.

En liten fundering: Har ni ett eget ventilationssystem/fläkt till er bostad eller delas det med andra i samma hus?
 
Det delas med andra..
Har pratat med grannarna i trappen och de har inte samma problem med ljudet..
Alla som kommer hit påpekar ljudet och tycker det låter väldigt mkt..
Fastighetsskötare har varit här, men de menar att det kan låta mer nu när det är kakel istället för våtrums tapet/matta och sen för att vi tagit ner väggen mellan som gör att det nu är ett enda rum istället för två...
om kanske ventilerna sitter för nära varann nu så det blir för mkt?:confused::confused: de medgav att det lät mkt men visste inte hur det skulle lösas..
Och betalar man hyra och har lagt ner mkt pengar på renovering så tycker jag de borde engagera sig för att försöka lösa problemet, för något måste ju kunnas göras för att dämpa det el. forska i vad som hänt..
Men något dämpande fanns INTE enligt dom..men tycker jag läst att det finns??Ventilationen ligger ju på föreningens/fastighetsskötarnas ansvar och inte på mig..

Kan tillägga att det är väldigt mkt ventilation i lägenheten..
I vardagsrummet på knappt 20kvm med två fönster och balkongdörr är det ventilation bakom elementet som en låda som är iskall där det kommer/blåser kalluft ifrån som kommer utifrån,sitter ett spjäl. Sen är det ventil ovanför bägge fönster plus ett hål nedanför taket oxå med spjäl som sitter utanför på väggen..

I sovrummet är det ventilation ovanför fönstret och en sån låda bakom elementet där med..
Samma sak med andra sovrummet..

I hallen en ventilation i taket som går o stänga
.
I köket ovanför fönstret ,och sen ett hål in i ett köks skåp som används som matförråd..
Lägenheten är på 82kvm o ligger dessutom på bottenvåningen så det blir kallt inne på vintern..o blir väl värre med all ventilation..visst är väl bra för luften inne men jag fryser o sover med kläderna så ska det väl inte vara? men går inte o lösa det heller o få nå varmare enligt föreningen...:mad:
 
Ventilationerna runt fönstren, och bakom elementen, är tilluft, de du har i taket , och i badrummet är frånluft, och det lät som en "normal" anläggning,
Om du tar bort donen helt, blir det tyst då ?
Om det gick att öppna dem mer så skulle det nog tystna..
 
När är senaste ovk (obligatorisk ventilations kontroll) gjord?
Är svårt att svara på vad det kan va för fel när man inte vet hela sanningen.
Vad är det för fläktar på taket, är det tryck styrt eller går det på fast varvtal.

Har du satt dit dom rätt? har grannen gjort någon egen lösning som påverkar dig?
Att det skulle bli mer ljud bara för att du bytt till kakel är ju kvalificerat skitsnack ända ut i fingertopparna.

Känns som om föreningen skulle ta dit en injusterare för att kolla flödena, och komma med något förslag på vad det kan vara som strular. Saker o ting ändrar sig ju inte hux flux bara för att man kaklar om ett badrum.

För ja, ventilationen ligger under föreningens ansvar. Inte ditt.
 
Det finns främst två olika typer av ljud, de som kommer via röret och det oljud som själa donet skapar. De via röret kan dämpas med ljuddämpare.

En tanke jag hade är om det delas med andra, så som det gör. Hade ni donen borta under en längre tid? Då skulle följande kunna ha hänt (vild gissning)...
När ni tog bort era don så förändrade ni luftflödena i hela systemet. Grannarna fick nästan inget sug i sina don. De kanske klagade och någon åtgärdade med att öka den gemensamma fläkten. Alltså hela flödet i systemet fick ett mycket högre luftflöde. Nu när ni monterat tillbaks era don så har ni ett mycket högre flöde än innan. Detta skapar oljud i donen.
Nu har ni pratat med fastighetsskötaren, så då borde han/hon kännt till detta.

Det är viktigt att ni själva inte gör ändringar som påverkar ventilationen, t.ex. ändrar donen. Då detta påverkar även grannarna.

Som du tycker så verkar det vara lite väl mycket don i huset.

Fastighetsskötaren borde kunna ordna en kontoll mätning av systemet. Om inte så kan du be att få en kopia på senaste mätningarna. De borde väl sparas (jag vet inte).
 
Mich skrev:
Om inte så kan du be att få en kopia på senaste mätningarna. De borde väl sparas (jag vet inte).
Det gör de, en riktigt utförd OVK innehåller flöden i varje lägenhet baserad på projekterade flöden sen huset byggdes/renoverades kraftigt.
 
Tack så mkt för alla svar.

Jag tror ju inte heller att ljudet förändras så pass mkt för att man kaklat badrummet..
De menade att nu är väggarna hårdare o då hörs det mer..:eek: och pga väggen emellan tagits ner så att donen nu sitter närmre varann, är ju nu två ventilations don i badrummet på 8kvm och en ventil ovanför litet badrums fönster..

Monterat dom rätt tror jag vi gjort för fastighets skötarn tittade på dom och sa inget om det..går ju som sagt att justera dom lite men blir ingen märkbar skillnad i ljud..
Låter som det kommer oljud från bägge don..är som ett starkt biljud som ett vinande/pipande låter precis som en storm utanför fönstren...
Donen var nedmonterade under 5-6v under renoveringen.. då lät det inget.
Precis när donen kom upp började ljudet..
Det gjordes en mätning/kontroll av ventilationen i alla lägenheter innan jul, då man skulle plocka bort alla saker från kryddhyllan ovanför spisen och då kollade de även i badrummet..men detta va innan renoveringen och då det inte var nåt oljud..vad mätningen visade vet jag ej då jag inte hört nåt om det..

Jag tror inte att föreningen ändrat luftflödet i ventilationen för de har inte sagt nåt om det och som sagt verkar jag vara den enda i trappen med detta oljud..
Några grannar har varit här och lyssnat på ljudet, och så hade de inte hemma och menar även de att det måste vara nåt galet..
Har även varit till områdes kontoret, till badrummet som ligger där och lyssnat om det låter från den vetilationen som ser ut precis som min med spjäll men det gjorde det inte..fast där satt det bara ett don...
Sen vet jag ju inte om nån granne har satt/täppt igen någon ventil hemma i tex sovrum el så pga kylan och om det då kan orsaka mitt ljud:confused:
Funderade på det om man kan täppa igen ett av donen i badrummet om det blir bättre, men verkar ju inte vara så bra ide då om grannarnas luft kan bli påverkad...
Känns inge roligt att lägga ner pengar på badrums renovering och sen blir det så här och fastighets skötarna verkar inte vilja göra något åt det utan skyller på saker och som att man får leva med det..samma sak med att det är ganska kallt, speciellt i sovrummet där det kommer upp kall luft bakom elementet från ventilationen som kyler ner..går inte o reglera el stänga det spjälet..:(
 
Försvinner oljudet om du tar loss något av donen?
Kan vara så att man skadat packningen på något av donen eller att det saknas ram, kan ge upphov till konstiga visslande/väsande ljud.
 
lena26 skrev:
Det sitter ett vanligt don på ena och ett spjäll/ventilation på andra...bägge gick att reglera lite men det blir ingen direkt märkbar förändring på ljudet...I
nte ska det väl susa i hela bostaden?:confused: man måste stänga dörren men hörs lite ändå..
Förstår inte vad som hänt att det börjat låta, det enda vi gjort är att ta ner donen renovera badrummet o sen sätta tillbaka dem så vi har inte ändrat nåt..
Vill gärna med ha tips på nåt ljud dämpande el nåt man kan göra för att minska detta susande..det är inte direkt rofyllt o ligga o bada med detta susande o vinande :(
Det högra donet är en kontrollventil, det finns lite olika fabrikat och sorter, men om det är en ventil med två fjädrar som petas in i ett spår i röret (ramen) och sedan ploppar fast brukar man få bort visslande ljud genom att vrida runt donet när det är monterat så att packningen tätar mot väggen. i värsta fall har jag sätt att folk har tätat med silikon.

obs detta gäller ändast om donet visslar och inte tätar mot väggen
 
Fått veta att grannen ovanför satt igen sin ventilation i några rum pga kyla, kan detta påverka kanske?
Det fattas tydligen en liten plåt bit som ska sitta innanför på högra donet som inte fick plats/passa när taket sänktes kanske det kan påverka och sen sitter inte donet/splälet helt tätt mot kaklet på sidan är en lite glipa det kanske kan påverka så att det blir visslande vinande ljud?
I vilket fall verkar jag ha undertryck i hela lägenheten, för det visslar från sovrummet med när vetilen ovanför fönstret är stäng, när den är öppen låter det inte men kommer in massa kall luft..
 
Det ska vara undertryck i lägenheten, och strömma in luft genom ventilerna,som värms av elementen, men det ska inte låta om utsuget,
Men om dina grannar stängt sina tilluftsdon, så ökar såklart undertrycket för alla på samma utsug..
 
har du rätt don?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.