Hej håller på med lite ny belysning. Köpte en dimmer samt en ny taklampa med spottar i från Ikea. När jag dimmar ner så surrar de rätt mycket i lampan.. Inget alls i dimmern.. Va beror detta på? Nån lösning?
/Oskar
 
Det kan vara en olämplig kombination av dimmer och transformator. Försök ta reda på vad dte sitter för transformator i lampan (nu förutsätter jag att det är en armatur för 12V lampor med transformator i lampan?).

Det finns lite olika varianter, har sett allihop i olika IKEA armaturer.

Dels kan det vara en s.k Elektronisk transformator (troligast), en sådan väger väldigt lite, det är det enklaste kännetecknet.

Eller så kan det vara en trditionell järrkärnetransformator, kännetcknas framförallt på att de väger mycket, typ ett halvt till ett kilo för en mindre armatur, tiotals kilo om det är starka lampor.

Och så finns det en specialversion av järnkärnetransformator, en "Torroidtrnaformator", den är också tung, men den kännetecknas av att den är rund, ofta med en fästskruv rakt igenom centrum.

De olika tranformatortyperna har olika egenskaper om man vill dimma. Den vanligaste, den elektroniska behöver en dimmer där det finns angivet att den kan dimma just elektroniska transformatorer. Finns sådana som inte går att dimma alls.

En traditionell järnkärnetransformator kan oftast dimmas av en dimmer avsedd för "glödljus", dvs. vanliga glödlampor för 230V, det är den vanligaste och billigaste dimmertypen.

Torroidtransformatorn går inte att dimma alls, jag tror att det finns special dimmers för dem, men inget man får tag på i vanliga butiker.

Om du har fel typ av dimmer så kan den brännas sönder om du kopplar den till fel transformatortyp. Och har man otur kan det faktiskt leda till brand. Det finns anledning till att montering av dimmer är ett behörighetskrävande arbete.
 
>Torroidtransformatorn går inte att dimma alls

Det där låter underligt---toroidtransformatorer skiljer sig rätt litet från transformatorer med EI-kärna när det gäller det elektriska.
 
Det jag har hört är att Torroidrtransformatorn har högre induktion, och att det skulle vara ett problem för dimmern.
 
Det tror jag är korrekt, i alla fall skiljer de magnetiska egenskaperna sig mer än de elektriska. Startströmmen är högre för ringkärnor än EI-dito, och det skulle ju kunna ställa till det för dimmern. Dock borde det inte vara några problem för dimrar som skall klara induktiva laster.

Som jag har förstått det blir det problem med induktiva laster i och med att ström och spänning inte passerar noll samtidigt och att dimmern därför aldrig slår av.
 
Lampan är en BERYLL från ikea med spottar i jag precis med inbygd transformator.. Har hittat lite att jag behöver en såkallad transistordimmer till den .. ??
 
Utan att veta vad jag talar om är jag nästan helt övertygad om att den har en elektronisk nätdel. Kan den över huvud taget dimmas?
 
Det va fel dimmer.. köpte en som va 20w o uppåt då funka det fint!
 
Ja den faktorn glömde jag skriva om. Det är en annan parameter man måsta ha koll på. Dimmers har en minsta belastning som man måste ha annars funkar det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.