Sedan i går kväll hörs ett surrande ljud i två rum på nedervåningen. Ljudet upphör när vi slår av strömmen i huset med huvudsäkringen. Däremot finns ljudet kvar när vi bryter strömmen enbart med de säkringar som hör till de rum där ljudet hörs.

Vad kan vara fel? Huset är från 2000 så det känns inte som om det skulle vara något åldersfel på elsystemet.
 
Sitter det dimmers i rummet?
 
Nej, inga dimmers.
 
Vilka elförbrukare är inkopplade då? Vad händer om du drar ut alla stickproppar och släcker alla lampor?
 
Den enda elförbrukaren som är inkopplad i sovrummet (där det surrar mest) är taklampan. Den är inte tänd.
Vi har automatsäkringar. Det blir ingen skillnad på ljudet om vi slår ifrån alla säkringar som hör till rummet. Däremot försvinner ljudet om vi bryter strömmen helt i huset (med huvudsäkringen). Med andra ord verkar det som att det ev. felet egentligen kommer "någon annan stans ifrån" men det är svårt att gissa eftersom surrandet inte hörs i andra rum.

Hmmm. Kanske ska testa att koppla ur alla säkringar, en i taget, i hela huset ... Jag testar och återkommer :)
 
Fläktljud från mekanisk ventilation?
 
Vi har nu kunnat konstatera att ljudet upphör om vi stänger av värmepannan, ljudet tycks komma ifrån golvvärmen. Ska luska vidare i detta. Tack så mycket för hjälpen!
 
cirkpumpen som ger ifrån sig ett litet brumm, kanske ökar eller miskar beroende på man sänker eller höjer värmen...

luft i systemet?
 
Hej igen

Jag har pratat med min bror, som är insatt när det gäller kyl- och värmesystem. Han sa (mer väl uttryckt än vad jag minns att återge) att det kalla vädret troligtvis gjorde att systemet fick jobba med ett "för högt tryck", vilket kan ha gett upphov till det surrande ljudet. Han ska ta sig en titt på ritningar + inställningar nästa gång han kommer hit, för att se om systemet kan justeras.

Tack för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.