Har ett 2-vägs vägguttag med USB: https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/design-x-svart/svart-vagguttag-med-usb-a-a-c/ som nyligen är installerat i utanpåliggande utförande med tillhörande förhöjningsram.

Inga konstigheter vid inkopplingen utöver att ett nytt hål borrades i förhöjningsramen för att få in flexslang + kablar, och uttaget är installerat upp-och-ner så att USB-portarna hamnar nedåt.
Jordkabeln är visserligen ansluten till det aktuella vägguttaget, men är ännu ansluten vidare till befintlig jord utan hänger löst i en senare kopplingsdosa i väntan på fortsatt kabeldragning (endast dubbelisolerad utrustning används under tiden).
Multimeter visar ca 230 volt i uttaget.

Det kommer ett svagt surrande ljud från vägguttaget när det inte används. Då jag kopplar in något i USB-porten som drar el så försvinner ljudet. Själva funktionen av uttaget hittar jag inget fel på, men ljudet är störande då uttaget är beläget vid sängen.

1) Någon idé om vad detta beror på?
2) Är det riskabelt att en kortare period ha ett jordat vägguttag anslutet utan jord, endast dubbelisolerad utrustning används under tiden? Eftersom dessa ändå inte har jord bör det väl inte spela någon roll för tillfället?
 
Troligen en "egenskap" för den produkten.

Men hur menar du att du behövde borra hål i förhöjningsramen? Har du utanpåliggande flexslang?

Att koppla in uttag utan ansluten jord är ju allmänt ett oskick, men ingen akut risk för olycka (antar att du inte har något annat jordat i rummet?). Se bara till att du slutför installationen snarast! Tillfälliga lösningar tenderar att bli mer långvariga än man tänker sig.

Den oinkopplade jorden skulle möjligen kunna påverka något avstörningsfilter, som (långsökt) skulle kunna göra så det brummar.
 
J Jkwon skrev:
Det kommer ett svagt surrande ljud från vägguttaget när det inte används. Då jag kopplar in något i USB-porten som drar el så försvinner ljudet. Själva funktionen av uttaget hittar jag inget fel på, men ljudet är störande då uttaget är beläget vid sängen.
USB i uttaget, det finns då en liten transformator som går på tomgång när inget är anslutet och kan göra lite väsen av sig. Öppna locket och tryck på trafon, tystnar det då, så är det en resonans/vibbration som hörs. Åtgårdas kanske med att något kläms i mellan eller så vid trafon.

H hempularen skrev:
Se bara till att du slutför installationen snarast! Tillfälliga lösningar tenderar att bli mer långvariga än man tänker sig.
Anläggningen är under uppbyggnad och inget fel att ha tampar i luften vid en dosa och avsluta dom med tex U-båt eller Wago eller annat som isolerar änden.
 
Det borde vara ett switchat nätaggregat i den och eventuell transformator matas då med några hundra kHz och ger inte upphov till något hörbart brum.
Då är det större sannolikhet att det är något störningsfilter som låter och med lite tur slutar det om skyddsjorden ansluts.
 
Tack för svaren allihopa, jag kan bara konstatera att jag inte ser något uppenbart inuti uttagen dvs ingen tydlig synlig transformator.
Jag får helt enkelt hålla tummarna att det försvinner när jorden kopplas klart, annars kanske jag chansar och köper liknande produkt ifrån schneider och hoppas att den låter mindre. Vi ska nämligen ha USB-uttag på fler platser i huset och det aktuella vägguttaget skulle kunna användas på den andra platser långt bort ifrån ett sovrum där ett svagt surrande inte kommer störa.
H hempularen skrev:
Men hur menar du att du behövde borra hål i förhöjningsramen? Har du utanpåliggande flexslang?
Flexslangen är dolt dragen, och går ut "öppet" vid en infälld hylla bredvid sängen. Vägguttaget ligger dock dikt an mot punkten där flexslangen går ut. Dvs flexslangen går direkt från dold installation till att dras rakt in i dosan vid punkten där flexslagen går ut ur väggen. Flexslangen är alltså inte synlig. Hoppas detta förtydligade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.