Hej

Står i begrepp att löpa linan ut och börja använda den fiberuppkoppling vi haft ute på stugan i något år redan. Det är alltså en aktiv anslutning, men vi har ännu inte driftsatt mediaomvandlaren eller skaffat ngt abonnemang. Det har gått ganska bra med mobilt 4G hittills, men nu börjar behovet att växa. Vi är dock bara där helgvis och på semestrarna, men vi använder det året om och jag är där nästan varje helg.

Jag har fiber här hemma i stan och det var väldigt enkelt att driftsätta och förväntar mig att det är likadant på stugan, den stora skillnaden är att där har vi några fler kvadratmeter att täcka. Jag har försökt läsa på i ämnet "wifi-router", men ju mer jag läser desto osäkrare blir jag. Så jag vänder mig nu till er för att få ngn slags guidning.

Huset är ett enplans med källarvåning och jag vill ha god täckning på båda plan. Tanken har redan från början varit att använda två wifi-routrar som placeras centralt på båda våningarna. Mediaomvandlaren sitter i trapphuset till källaren, så kabeldragning blir relativt lätt till båda våningarna. Den "cleanaste" installationen jag kan tänka mig är att dra kabel dolt i så stor utsträckning som det är möjligt och montera fasta ethernet-uttag där routrarna hamnar. På så vis blir det även enklare att bygga ut systemet i framtiden.

Men frågan är då va jag ska investera i för hårdvara? Det finns inget behov av onlinespel och vi bor ju inte på platsen. Inga fancy "internet of things" enheter och normalt sett är vi en till tre pers på stället, undantagsvis fler. Det som kommer kräva lite bandbredd är videostreaming.

Det verkar oundvikligt att man måste lägga ner flera tusen på att få ett system som lirar bra, men med mina förutsättningar kan ni delge några råd över vad för saker jag bör leta efter?
 
Det kan vara stor skillnader inom samma märke, samma prisområde med mera. Det är svårt. Jag gör alltid så att jag köper produkter som har bra användarbetyg på tex prisjakt och det har aldrig slått fel. Titta inte på saker under 1000:- och det ska vara flera antenner som du kan rikta åt olika håll.

Jag tror inte du kommer behöva mer än en dock om du följer detta råd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du ska bara ha en wifi-router konfigurerad som router.
Många wifi-routrar går också att konfigurera som WiFi-AccessPunkt (AP), så två wifi-routrar kan gå alldeles utmärkt.
 
Börja med en router och se hur den klarar av att förse er med acceptabel WiFi i hela huset från en central plats (typ där medieomvandlaren sitter). Om det fungerar bra - toppen! Annars, dra en ethernetkabel till nästa plan och sätt en ny accesspunkt där.

Har själv utmärkt täckning i två plan (träbjälklag) med en router - så det beror ju på hur huset är konstruerat också!
 
Jag kör med en ubiquiti amplify router i vårat hus som är 180kvm, routern är ruttet placerad nere i ena hörnet på huset men har full täckning överallt!

Har aldrig haft några problem med den och är riktigt enkel att installera. Vill tipsa om att köpa en sån och testa, blir det dålig täckning kan man köpa till mesh antenner som förstärker signalen :)

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_ubiquiti-amplifi-high-density-wifi-router-1303434.html?rbtc=||||p||&gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIwYGizfnM5wIV06iaCh1DGg7IEAQYCiABEgJnbPD_BwE

(OBS.. Många antenner på routern betyder absolut inte bra täckning)
 
Ahh tack för alla bra svar!

Jag var faktiskt inne på att testa med en router först och då placera den vid medieomvandlaren. Med uppmaningar härifrån känner jag mig stärkt i att faktiskt göra det! Jag tänkte till och med göra det så enkelt som att jag tar med routern hemifrån (ASUS RT-AC66U) och testar. Funkar det så köper jag motsvarande router och installerar.

Jag tänkte att jag skulle nämnt det, men gjorde det inte, men en sak som KAN ställa till det är att det är kraftigt betongbjälklag mellan våningarna. Alla innerväggar är dock i trä eller gips och man vill gärna ha lite wifi på verandan också.

En tanke angående antennerna; om man vill placera routern synligt för att det är den bästa platsen att ha det på rent tekniskt, så är det ju ofta antennerna i kombination med den svarta färgen som gör routern "ful". Därför tilltalar de små vita mesh-puckarna mycket om man måste sätta dem synligt.

Jag får läsa på lite mer, men om jag sätter en budget till 2000kr (eller något däröver) så verkar det inte omöjligt att få till ett bra system som duger för oss att surfa på.
 
  • Gilla
SkiFlakes
  • Laddar…
Läste på lite mer under dagen och till slut så kände jag "näe nu orkar jag inte vela längre, jag har bestämt mig".

Valet föll på TP-links Deco M4 som enligt flera tester och recensioner verkade som bra prestanda för pengarna. Visst finns det bättre grejer, men recensionerna verkade ganska eniga om att det var bra hastighet för pengarna. Och det kändes helt klart inom budgeten så det fick bli ett sånt kit med tre enheter.

1125162.jpg

Med huvudroutern vid mediaomvandlaren i trapphuset och sedan en på vardera plan hoppas jag nu att det kommer funka tillfredsställande. Eftersom jag precis köpt kitet så vet jag inte om jag kommer behöva flytta runt enheterna, eller eventuellt dra en trådad anslutning mellan dem. Men efter att ikväll kört några timmars streaming vid TVn utan problem är jag väldigt nöjd, återstår att se hur det blir när man flyttar runt i huset.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Jag är oxå intresserad av Unifi grejerna även deras utomhuskameror.
I dagsläget kör jag med en Asus RT-AC88U som bara går och går, tror ja köpte den 2016 el 2017 den var i alla fall rätt ny på marknaden. Den sitter pluggad direkt i mediaomvandlaren. Har Telia 100/100 och får ut ca 125/125 över wifi. Aldrig att den går ner i hastighet eller tappar uppkoppling.
Är uppvuxen med Dlink grejer i alla prisklasser men dom har aldrig varit så stabila som Asusroutern.
Jag har nog inte ens gjort några speciella inställningar i routern förutom döpt om nätverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.