Heej!
för några veckor sen så tittade vi runt på olika banker vilken byggkredit ränta dom hade.
Swebank låg 1%lägre änn handelsbanken (5,5mot6,5%)vid detta tillfälle,Men efter ett trevligt mottagande från handelsbanken så valde vi dom och de ångrar vi idag!
Hon på banken sa att byter ni till oss så matchar vi swebanksränta.vi bestämde möte dock hade dom ingen tid samma vecka,så de vart veckan efter.

när vi ska fylla i papprena så ser vi att de står 6,5% vi frågar henne hur de kom sej vi hade kommit överens om 5,5%.
-Hon säger:joo men den har höjts sen förra veckan men jag kan va snäll å sänka till 6,25%.
Lite upprört säger vi att ni sa juh att ni ska matcha swebanks ränta.men dom har också höjt säger hon lite kvickt....
Vi säger att vi ska kolla me dem!Då säger hon gör de så ringer ni in om vilken ränta dom har..
de visar säg att deras också höjts men bara till 5,75% så vi ringer å säger det till hennes kolega som ska framföra de men inte har vi hört nåt om de änn...

NU TILL DE VÄRSTA:

Sen skulle vi ta lån för att köpa tomten på 11000kvm.
-hon frågade vill ni ta de på byggkrediten eller?
vi svarade:vi hade tänkt ta de på vanligt lån för de är väll lägre ränta på de.
okej svarar hon jag skickar hempapprena till er sen,och så fick tomtförsäljaren pengarna insatta på hans konto.

ska bli intressant att se vad räntan blir på lånet har vi sagt till varandra eftersom vi aldrig fick nån räkning.
Till sist kom en påminelse på lånet till oss och där står det:7,05%ränta som jag reagerade på att de lät extremt högt eller??!!

Sen såg vi att pengarna skulle dras från vårat sparkonto som man bara får använda 3ggr/år innan dom drar en avgift på de...Hur är de möjligt att hon valde de kontot man undrar juh vad som händer efter 3st betalningar alltså efter 3mån.....

Efter detta ringde vi in till banken men då hade "skatan"semester.Då får vi höra via hennes kollega att jag ser att ni har rörlig ränta på båda era lån även på byggkredetivet...
"trodde inte ens att man kunde ha rörligt där va fan händer om den skenar och man inte har råd att fortsätta bygga.Ingen säkerhet till banken om inte huset blir klart liksom......"

Sen är de lite skit emellan detta tex när vi kom till ett avtalat möte så var banken stängd då påstod hon att vi var 30min försenade ändå skrev både jag å tjejen upp tiden...


så nu väntar vi på att hon ska höra av sej så vikan ha ett möte med henne+en till från banken för allt hon säger e bara tomma ord å lögner....
redan snacka me en annan bank så eventuellt så byter vi..

regarear jag för mkt eller vad säger ni??vore kul å se hur ni utifrån tolkar bankens beteende.

MVH Daniel
 
...byta bank låter som en bra grej...
Märklig tant...bank!
 
enasnilla skrev:
...byta bank låter som en bra grej...
Märklig tant.

ska ha de där mötet risken e väll att de kostar att släcka lånet vi redan har på 600.000kr.
som tur är har vi inte använt kreditivet änn lagt ut allt från egen ficka tack vare att hon haft semester under denna tid..
 
Ett tips, byggnadskreditivet brukar faktiskt ha lägre ränta än huslånen, och man behöver inte ta lånet i samma bank bara för att man har sitt byggnadskreditiv där.

Tur i oturen att ni har rörliga lån, annars skulle ni drabbas av räntesersättningskostnad för att ni byter bank.
Lycka till med annan bank.
 
Vimspannor och klantskallar finns överallt. Tala med kontorschefen, lungt å sakligt...
 
Fotografen skrev:
Vimspannor och klantskallar finns överallt. Tala med kontorschefen, lungt å sakligt...
Hon verkar väldigt vimmsig..
Men vad kan man räkna med för ränta på tomtköp kan man räkna på att hamna runt huslån eller?
 
En bra sak är att man frågar: "... och vad kan jag vänta mig för kompensation för det inträffade?" Funkar faktist för det mesta, bio gratis är ju aldrig fel ;)
 
maggan9 skrev:
Ett tips, byggnadskreditivet brukar faktiskt ha lägre ränta än huslånen, och man behöver inte ta lånet i samma bank bara för att man har sitt byggnadskreditiv där.

Tur i oturen att ni har rörliga lån, annars skulle ni drabbas av räntesersättningskostnad för att ni byter bank.
Lycka till med annan bank.
Joo de tänkte jag inte på att man får byta utan avgift om man har rörligt lån:)
Jasså brukar verkligen byggnadskrediten va lägre?var de bara förr de låg på fler %högre kanske?en annan sak brukar de verkligen vara rörlig ränta på kreditivet,känns liksom lite konstigt!?
 
vi hade rörligränta på vårat kredetiv,men räntan är lägre än på ett bolån
 
Bob_the_builder
Jag tror faktiskt inte att det finns bundna byggkreditiv. Dock låter det ju väldigt märkligt att ni både Maggan9 och Stiina har haft lägre räntor på kreditivet än på bottenlånet. Hur resonerar banken då...?
 
Kanske var så att deras byggkredit användes under en tid när räntorna allmänt låg lägre än när huslånen sattes?
 
Bob_the_builder
Jo, men jämför man inte vad den rörliga räntan på kreditivet är (vid slutdatum) med bottenlåneräntan samma datum så blir det ju meningslöst. Jag har svårt att se motiven för att erbjuda bättre villkor på en löpande kredit än på ett hypotekslån, men det kanske är något jag inte fattar?
 
Jag håller med....
 
Jag har idag lägre ränta på kreditivet än vad jag skulle få på mitt bottenlån om jag gick på bankens officiella räntelista. Dock kommer jag inte acceptera att min ränta på bottenlånet blir enligt den officiella listan.

s60>>Byt bank! Även om SHB skulle lyckas hantera situationen från nu så finns det ingen anledning som kund att vara lojal. Sedan kan jag tycka att du och tjejen verkligen kollar upp alla detaljer innan ni binder er till olika avtal. Ställ de där "dumma" frågorna, få de bekräftade på papper, om så bara en utskriven skärmdump. Det är en faslig massa saker man som nybyggare måste (eller borde) ha koll på. Bästa sättet att få det är att faktiskt visa sin okunskap och ställa alla möjliga och omöjliga frågor.

Jag och min kreditivbank hade en dispyt i början av bygget men det löste sig bra genom att jag som kund sa ifrån att det beteendet accepterar jag inte. Kontaktpersonen hanterade det bra och jag fick även en biokväll som kompensation.

Lycka till!
 
Faktiskt tittade jag igenom gamla papper från tiden med räntekreditivet, och när vi gjorde första lyftet i januari 2006 betalade vi en ränta på 2,9% på byggnadskreditivet.. Jag tror faktiskt inte att den rörliga räntan var så låg vid det tillfället. Eller?

i alla fall betalade vi en fakturaavgift på 35 kr varje gång vi betalade på kreditivet. Nu hade vi inte heller villkorat att vi var tvungna att ha alla konton i banken, eller ta lån hos dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.