Har en LLVP som vi nu på sommaren använder som AC/kylning.

Sedan igår så luktar luften som kommer ur innedelen surt/fuktigt.

Vad kan vara fel?
 
H
När gjorde du rent filtret sist?
Då luften som kommer ut bara är luft som cirkulerar inifrån så är kanske filtret tätt
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Totte_S
Kan vara läge att göra rent cellpaketet. Antingen köper du halvdyrt rengöringsmedel eller blandar eget. Sök lite här på byggahus så hittar du en del tips på hur du gör. Enkelt men kan bli lite slabbigt.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
När gjorde du rent filtret sist?
Då luften som kommer ut bara är luft som cirkulerar inifrån så är kanske filtret tätt
Det minns jag inte, vilket är ett bra tecken på att det är dags igen.

Totte_S Totte_S skrev:
Kan vara läge att göra rent cellpaketet. Antingen köper du halvdyrt rengöringsmedel eller blandar eget. Sök lite här på byggahus så hittar du en del tips på hur du gör. Enkelt men kan bli lite slabbigt.
LLVP är inte ens två år gammalt, tror du verkligen det behövs?
 
H
Filtret om jag inte minns fel ska väl tas och göras rent ett par gånger om året.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Totte_S
Redigerat:
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
A
J jim_b skrev:
Det minns jag inte, vilket är ett bra tecken på att det är dags igen.



LLVP är inte ens två år gammalt, tror du verkligen det behövs?
När det är så hög luftfuktighet ute som det är nu kondenseras det massor av fukt i cellpaketet
om man av någon idiotisk anledning stänger av ac´n så kommer fukten vara kvar tills nästa gång och då får du denna upplevelse, mitsubishi hade en funktion som torkade ur cellpaketet innan den stängde av, det gjordes med värme och utan fläkt.
vad du kan göra om du nödvändigtvis vill stänga av är att låta en gå på rent fläktläge en stund innan du fimpar den.
vissa pumpar från vissa länder har en undermålig programvara vilket kan bidra till detta.
bidragande faktorer är filtren som du självklart kontrollerar var 14é dag. skiten i dessa åker med in i cellpaketet och det kan lukta gammal utterpung.
har du otur så är dräneringen täppt vilket kan medföra att det ligger vatten kvar i innedelen, detta kontrollerar du lätt genom att gå ut och titta om det droppar vatten från dräneringsslangen, du kan suga i den för att kolla om det är täppt någonstans.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Suck...

Varför skulle jag börja riva i det här?

De enkla löstagbara filtren var ju den lätta biten. Både cellpaketet och "fläkten" (ej motorn) är sjukt äcklig med tjockt lager skit på.

I min iver att göra rent skiten så började jag sakta plocka ner kåpa osv. Då satt det några jävla fjädrar till "bladen" som styr det vertikala luftflödet. Dessa lär jag aldrig kunna få ihop igen.

Lyckas inte heller separera cellpaketet från fläkt och "drip-tray". Kan inte blåsa rent skiten, dels sitter det antagligen för hårt och dels har jag inte lust att få all skit ut i huset och av samma anledningen kan jag inte spola/spray rent heller.

Vad fan gör jag nu?

Innerdelen är en Fujitsu ASYG09LZCA så om någon sitter på en reparationsmanual alternativt har kunskap om hur jag plockar isär den så tar jag tacksamt emot det.
 
Redigerat:
A
lätt hänt under kyldrift om innedelen inte varit ren och man kör med hög fläkthastighet att det börjar växa skägg på fläkt trumman.
du har kommit så långt i din demontering att en manual inte ger mer.
nu får du leta efter en skruv du glömt och lirka och bända.
kretskortet måste ut för att kunna få ut fläktmotorn så du kan ta ut fläkttrumman för rengöring.
därefter är det enklast att köra med ångtvätten och spola lamellpaketet länge och väl.
funkar troligen med trädgårdsslangen och varmt vatten med, hur eller hur blir det blött.

https://www.manualslib.com/manual/1235767/Fujitsu-Asyg09lzca.html
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
lätt hänt under kyldrift om innedelen inte varit ren och man kör med hög fläkthastighet att det börjar växa skägg på fläkt trumman.
du har kommit så långt i din demontering att en manual inte ger mer.
nu får du leta efter en skruv du glömt och lirka och bända.
kretskortet måste ut för att kunna få ut fläktmotorn så du kan ta ut fläkttrumman för rengöring.
därefter är det enklast att köra med ångtvätten och spola lamellpaketet länge och väl.
funkar troligen med trädgårdsslangen och varmt vatten med, hur eller hur blir det blött.

[länk]
Hur fan visste du att jag har en ångtvätt? :thinking:

Tror jag kör en Dexter och plastar in allt runtomkring och rengör så gott det går med ångan.

Varenda jävla Youtube-video jag hittar på detta ämne har betydligt mer servicevänliga enheter där man lätt plockar bort drip-tray och fläkt. Räknade 18 skruvar hittills som jag plockat bort och ser inga fler som verkar relevanta, lik förbannat sitter allt ihop.
 
A
J jim_b skrev:
Hur fan visste du att jag har en ångtvätt? :thinking:

Tror jag kör en Dexter och plastar in allt runtomkring och rengör så gott det går med ångan.

Varenda jävla Youtube-video jag hittar på detta ämne har betydligt mer servicevänliga enheter där man lätt plockar bort drip-tray och fläkt. Räknade 18 skruvar hittills som jag plockat bort och ser inga fler som verkar relevanta, lik förbannat sitter allt ihop.
jag vet allt....

en del innedelar är väldigt enkla att dela
din får man vika upp lamellpaketet först innan man kan lirkar bort driptray, är kondenslangen för tight så kommer du inte få loss trayen.

men det är väldigt bra för resultatet om du kan ta bort fläkttrumman.

många frottéhanddukar går det åt för att torka efterhand.

om fläktrumman är borta så kan man lägga en frottéhandduk uppe på innendelen och blåsa ånga inifrån ger ett väldigt bra resultat.
 
  • Älska
jim_b
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jag vet allt....

en del innedelar är väldigt enkla att dela
din får man vika upp lamellpaketet först innan man kan lirkar bort driptray, är kondenslangen för tight så kommer du inte få loss trayen.

men det är väldigt bra för resultatet om du kan ta bort fläkttrumman.

många frottéhanddukar går det åt för att torka efterhand.

om fläktrumman är borta så kan man lägga en frottéhandduk uppe på innendelen och blåsa ånga inifrån ger ett väldigt bra resultat.
Alla slängar är super-tighta tyvärr.

Wish me luck!

En avtäckt fönsternisch skyddad med plast under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
A
J jim_b skrev:
Alla slängar är super-tighta tyvärr.

Wish me luck!

[bild]
Wish you luck!
 
Färdig. Tyvärr är inte den unkna lukten borta. Nu skiter jag i det här och tar hit en firma istället. Har redan lagt ner alldeles för mycket tid.

Tack för all hjälp!
 
Kör den på lägsta fläkthastighet på högsta värme. Vid 50 c i 20 minuter så torkar/dör det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.