Hej.

Jag bor i en hyreslägenhet och kaklet i köket är förjävligt fult, udda storlek och struktur-motiv på var 4:e kakel. Det verkar också ha kaklats över en tidigare kakellager.

Går det alls att ta bort dessa fula kakel utan att skada underliggande kakel?

Hur mycket kostar det om man skadar underliggande och får för sig att kakla igen med nya plattor - hur mycket tror ni det kostar om man väljer vit och svart standardstorlek plattor (tänk schackmönster). Det är ca 4-5 meter kakel i "standard"-höjd.

Alternativt får jag väl ta och köpa massor med dekorklisterdekaler och klippa ut och täcka över kakeln..



 
För att det understa lagret om det är oskadat vill säga, är standard vita plattor, och de är helt okey tycker jag (dvs att ha vita plattor, inte de aktuella här, jag vet inte ens hur dess skick är, hehe).

Men visst om man ändå håller på.

Väggarna här är av betong.

Men det låter nog som lite jobbig jobb att ta ner kakel, jag får nog hålla mig till at sätta upp dekal på rulle.
 
Det är inte speciellt svårt att få ner plattorna. kör med hammar och huggmejsel, ha skyddsglasögon på dig (det flyger "glasflisor" från glasyren).

Jag tror precis som föregående att jobbet att få de underliggande plattorna rena från fix, kombinerat med att det är mycket lättare att hugga ner alla plattorn om man inte behöver vara försiktig, gör det inte värt att försöka spara det undre lagret.

Att sedan kakla igen gör du på en kväll, och foga nästa kväll.
 
Tack för svaret.

Inget jag skall göra nu i alla fall, har redan mycket att göra. Men det blir roligt att fundera på så småningom.

Och man kanske skall fråga hyresvärden om det är okey. hehe. Fast jag är tveksam över om min schackmönster-ide går hem dock, får nog antingen välja helvitt eller någon platta som passar 50-60-tals stil OCH är "diskret" nog att gå hem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.