När vi köpte vårt hus fanns det en bastu i källaren som vi aldrig använder.
Nu kan vi överta ett spabad av en familjemedlem.
Vi har två små barn men inget badkar så jag funderar på att slänga ut bastu inredning och ställa in spabadet där istället.
Spabadet är 137x137 och rummet är 140x170. Det innebär att det typ vara får plats spabad och en krok för handduk.
Rummet har kakel på golv och i alla fall ett par centimeter upp.. Avlopp finns i angränsande rum så jag tänker då dra ett rör genom väggen.
Min tanke var också att låta panelen ska kvar på väggen och eventuellt måla den. Jag vet inte hur det ser ut bakom men eftersom det är en bastu tänker jag att det borde vara våtsäkrat på något sätt i alla fall.
Det finns plats att sätta en paxfläkt och rummet brevid används som tvättrum så där finns en woods avfuktare.
Spabadet kommer troligtvis användas som längst i tio år.

Är det en helt idiotisk ide att göra detta med tanke på att runt lite så litet samt att jag inte vet hur det ser ut bakom panelerna?
 
  • Interiör av bastu under renovering med träbänkar och korg med ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tänkte du få in badet?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Hur tänkte du få in badet?
Kanske fallerar redan där :crysmile:
Benen går inte hela vägen ut till kanten så sparar nog ett par decimeter på bredden. Får kolla det (y)
 
du ska inte bara puta den in på högkant genom dörr .... du ska också vända på den för att ställa den på golvet ?
det ska finnas lika mycket plats som badet har på diagonalen ....som man mäter på sidan.
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
I en bastu sätter man ofta extra isolering så kanske du kan få några centimeter extra i varje ledd om du tar bort panel och isolering
 
  • Gilla
Rickard Hansson och 1 till
  • Laddar…
Du kommer inte få ner det. Fällmåttet lär vara betydligt mer än 3 cm som du har tillgodo tyvärr.
En normalhöjd är ca 64-67cm, om det är 65-67cm, så kommer diagonalen, dvs längsta måttet när du skall fälla ner det vara ungefär 150cm.

Den rent praktiskt så finns det nog en del att fundera över med att inte ah en brunn i direkt anslutning till karet. Att det inte följer regler är väl högst troligt. Sen kan man ju göra lite som man vill i sin källare. Risken vid eventuell vattenläcka är hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.