Martin_B
Jag har förmodligen läst igenom alla kompressortrådar här på byggahus.se. Jag får dock ingen bra helhetsbild inför mitt köp, då svaren är så otroligt varierande. Vissa tycker att billighetskompressorer gör jobbet lika bra, vissa anser att man bara måste ha hög kvalité redan från början.

Jag behöver kompressorn först och främst till småarbeten, som att blåsa rent, dra åt fälgmuttrar då och då, underredsbehandla bilen (spruta olja/tektyl), med mera. Och då kan man tänka sig att det räcker med en billigare variant också.

Men jag har ett litet problem. Jag vill inte att kompressorn skall vara igång för mycket, det vill säga, jag vill att den skall gå så sällan som bara möjligt vid max belastning (MÅSTE tänka på grannarna och tunna väggar). Samtidigt vill jag inte ha större än 25 liter på grund av platsbrist. Och till råge på detta vill jag på samma gång inte betala mer än 1000, kanske 1500 kr högst. Det lämnar lågprisalternativen för min del antar jag.
Vad jag har förstått, skall den fria avgivna luftmängden vara så hög som möjligt för att kompressorn skall gå igång så sällan som möjligt. Korrekt?

Då har jag tack vare forumet här, fått syn på en 24 litare som, iallafall på PAPPERET, har de absolut bästa siffrorna bland kompressorer mellan 1000-1500 kr. Det är Harald Nyborg's Selekta 2,5hk, 24 litare för 999:-.
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&Grp=&n=10

Motor: 2,5 hk – 230 V
Tank: 24 liter
Max tryck: 8 bar
Genomlupen cylindervolym: 280 liter/min
Fri avgiven luftmängd: 225 liter
Pris: 999:-

Här står att fri avgiven luftmängd är hela 225 liter!!! Kan detta verkligen stämma eller är det bara glädjesiffror? Vid hur många bar mättes den siffran upp? 6 bar, 8 bar (kan ALDRIG tro på 8 bar), eller bara ca. 2-3 bar?

Kan det ej vara så att ovan nämnda kompressor inte är ett dugg bättre än DUAB's Drift Air Garagekompressor DA 2/24?
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=266

Motoreffekt 2 hk - 230 V
Tank 24 l
Max arbetstryck 8 bar
Fri avgiven luftmängd: 185 l/min
Ljudnivå 74 db
Pris: 995:-

Här står det att fri avgiven luftmängd "bara" är 185 l/min, till skillnad från Selektas 225 l/min. Är det så bara för att de har mätt på ett annat sätt, vid 6 eller 8 bar, eller är det helt enkelt så att Harald Nyborg's selekta helt enkelt är mer effektiv?
Vidare står det att DUAB's Drift Air har en ljudnivå på 74 dB, vilket jag tvivlar på, särskilt när det på bilden står 94 på den gula lappen. Jag antar att det är bara en misprint från DUAB's sida. 74 dB låter nämligen lite för bra för att vara sant.

Jag har för övrigt tittat på kompressorer på Biltema, Clas Ohlsson, DUAB, Harald Nyborg, Jula, Rusta, och-min-moster-vet-var. Harald Nyborg's är dock den som ser bäst ut på papperet.

Vad säger ni? Vad har ni för erfarenhet av ovan nämnda kompressorer? Finns det några andra 24-25 liters (eller med högre volym fast med bibehållen storlek, d.v.s. mer platsekonomiskt utformad) kompressorer i min prisklass (1000-1500kr), som presterar lika bra eller bättre i VERKLIGHETEN, INTE på bara på papperet, som Harald Nyborg's Selekta?

Många frågor, jag vet. Men man blir inte särskilt klok på alla de varierande svaren. Jag är bara ute efter fakta. :)
 
C
Jag är lite facinerad över våran lågpriskompressor faktiskt, tror den kostade nåt liknande på nette för ett tag sen. Den har en genomlupen cylindervolym på 260 l/min, och fyller toksnabbt, från tom tar det max 2-3 minuter att fylla tanken.
 
Passar på att hakarpå tråden med en fråga, då jag är i tagen för ett inköp.
Är detta någonting att ha för ungefär samma kriterier som Martin_B frågar efter?
http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0

Eller är Julas Bättre Artnr: 200024 http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
"Helautomatisk drift. Avgiven luftmängd: 130 l. Arbetstryck: 8 bar. Tankvolym: 24 l. Cylindervolym: 200 l/min. Effekt: 1,5 Hk. 230 V. Vikt: 15 kg. L595xB300xH600 mm."

Då jag inte har Harald N i närheten.

matte
 
Motoreffekt och hur mycket luft som levereras hör ihop.
Skillnaden mellan genomlupen och fritt avgiven pekar på kompressionsförhållandet och därmed verkningsgraden.
En kolvkompressor läcker alltid lite olja till luften medan en oljefri är bättre för renblåsning men oljefria är sämre verkningsgrad på. Sedan är småkompressorer med hjul i ena änden och handtag i andra änden inge bra.
Den här modellen verkar lättare att dra med sig
http://handla.swedol.se/images/large/TL-14404.jpg
En enfaskompressor på 2,5 hk kan vara tveksam att köra på ett vanligt 10A vägguttag då startströmmen blir hög.

Protte
 
prototypen skrev:
En enfaskompressor på 2,5 hk kan vara tveksam att köra på ett vanligt 10A vägguttag då startströmmen blir hög.

Protte
Harald's 2,5a har inga problem med en 10A säkring
 
Martin_B
Fortfarande ingen som vet om det bara är glädjesiffror eller om det verkligen är sant? Och vid vilket tryck som 225 liter /min har mätts upp? Om det är vid 6 bar eller mindre?
Vidare, är det någon som känner till om ovan nämnda Drift Air kompressor är mer effektiv eller ej?
 
Martin_B skrev:
Fortfarande ingen som vet om det bara är glädjesiffror eller om det verkligen är sant? Och vid vilket tryck som 225 liter /min har mätts upp? Om det är vid 6 bar eller mindre?
Vidare, är det någon som känner till om ovan nämnda Drift Air kompressor är mer effektiv eller ej?
Förstår inte riktigt varför du inte tror på siffrorna.
25% mer motoreffekt och 21% mer luft... låter som rimliga värden och i grunden så är dom säker mätta på ung samma sätt.
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Förstår inte riktigt varför du inte tror på siffrorna.
Var står det att jag "inte tror" på siffrorna? 225 liter / min stämmer säkert. Men vid vilket lufttryck är den siffran uppmätt vid? Det framkommer ju inte. Och vad jag tvivlar lite på, är om siffran är uppmätt vid 6 bars tryck.

25% mer motoreffekt och 21% mer luft... låter som rimliga värden och i grunden så är dom säker mätta på ung samma sätt.
Varför är det säkert att de är mätta på ungefär samma sätt? Precis som med watt effekter och dylikt, mäter en del tillverkare på ett sätt som är till deras fördel, medan vissa mäter efter riktiga normer. Harald Nyborgs kollektion är ju inte direkt känd för att vara av högsta kvalité för proffsbruk, så det är inte alls omöjligt att de anger siffror som är till deras fördel, för att deras maskiner skall kunna se konkurrenskraftiga ut på papper.

Det kan även vara en misprint. Som exempel kan du se ovan nämnda exempel på ljudnivåsiffran för Drift Air kompressorn. I specifikationerna anges 74dB, medan på den gula lappen på bilden står 94. Hade inte bilden varit såpass högupplöst hade man missat detta och kunnat tro att det verkligen var 74dB. Då är man plötsligt "lurad" för en liten misprint. Och oavsett om misprinten är gjord medvetet eller inte, så är det kunden som blir lidande.


Frågan kvarstår. Hur ligger det till med Harald Nyborgs kompressor och är den verkligen bättre än Drift Air kompressorn?
 
Martin_B skrev:
Var står det att jag "inte tror" på siffrorna? 225 liter / min stämmer säkert.

Frågan kvarstår. Hur ligger det till med Harald Nyborgs kompressor och är den verkligen bättre än Drift Air kompressorn?
Ordet glädjesiffror tolkas som att man inte tror på det.

Men jag utgår från att HN kompressorn är "bättre" än Duab's då den är 25% starkare och därmed skall kunna flytta på mer luft vilket du även själv skriver i ditt första inlägg. Säkert mätt enligt ISO 1217 standard vid 20 grader och 6bar.
 
Martin_B
^^^ men då måste ju Harald Nyborgs kompressor vara den absolut högst prisvärda kompressorn som existerar för 1000 kr. Det finns ju ingenting ens i närheten av den. 225 liter / minut vid 6 bar (OM det nu är 6 bar) med en 24 liters kompressor får man ge minst det dubbla för i övrigt, om inte tre gånger så mycket. Tror det pendlar mellan 2000-3000 kr som billigast. Annars ligger det väl runt 3000 kr i normalfallet.

Låter lite för bra för att vara sant.

Eller är det så att de håller bara i en vecka? Måste ju nästan finnas någon hake.

Förstår inte varför man någonsin ens skulle fundera på någon annan lågpriskompressor med sämre prestanda i 1000kr klassen. Denna utklassar ju kompressorer från följande företag totalt, Biltema, Jula, DUAB, Clas Ohlson, Rusta, osv.
 
Finns ingen anledning att fundera på någon annan, har haft min sedan i våras o den går som tåget.
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Finns ingen anledning att fundera på någon annan, har haft min sedan i våras o den går som tåget.
Så du har en själv. Där ser man. Hur pass mycket dånar den? Jag vet ju att de här små låter rätt mycket, men vissa låter förj*****t rent ut sagt. Vissa låter lite mindre, och vissa flyter där emellan. I vilket segment ligger denna i ungefär?
 
den dånar men inte värre än att man kan vara i samma rum utan hörselskydd. Omöjligt att bedöma om den låter 93, 95 eller 97 dB då man inte har någon referens.

Är dånet en viktig parameter så finns det ju kompressorer som är ljuddämpade men då börjar det kosta.
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Är dånet en viktig parameter så finns det ju kompressorer som är ljuddämpade men då börjar det kosta.
Dånet är en viktig parameter, svar ja, men inte så viktig att priset får gå upp. Jag försöker däremot få ner drifttiden och vill därför ha högsta kapacitet för 1000-1500 kr i en 24-25 literskompressor. För om jag får ner drifttiden så får jag ner antalet minuter som den dånar också.

De som är riktigt tysta har oftast inte särskilt hög kapacitet heller. Så då är det ju bättre att den går på 95dB kanske 5 x 2 minuter / timme, än att den går på runt 70dB varannan minut eller något, till ett pris av jag-vet-inte-vad, kanske 3000 kr.


Om du blåser med en vanlig renblåsningspistol, hur länge kan du blåsa på fullt tryck innan kompressorn går igång igen? Med utgångsläget att tanken är helt fylld från början då förstås.

Svärfar har en 2,5 hästars från Biltema (24 liters), där man kan blåsa på fullt tryck i kanske 20-30 sekunder innan den går igång igen. ...lite störande :)
 
Hur länge man kan blåsa står ju i direkt proportion till tankvolymen.

Ska du ner i 70dB klassen så ligger det nog närmare 30 än 3tusen.

Tycker du ska köpa billigt och köra den dagtid när det kanske inte stör grannarna så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.