Min svärfar hade en katalog från Harald Nyborg liggande på verandan.
För er som inte vet (jag vet inte hur stort HN är, eller om det finns på flera orter), är Harald Nyborg ett billighetsvaruhus i stil med Jula, Rusta, osv, och de säljer bland annat elverktyg...

Jag undrar om det är någon mening med att köpa de billiga verktyg som de har?

Själv brukar jag, prylglad som jag är, lägga mig nånstans i de övre prisregionerna, eftersom det ofta brukar borga för lite bättre kvalitet. Tror jag, åtminstone.

Nu har jag blivit med hus, och ska bygga veranda, och så småningom garage och friggebod. Då blir det en hel del verktyg och annat som ska införskaffas. Det blir lite dyrt om man ska köpa Black & Decker eller Bosch eller nåt annat.
En geringssåg (elektrisk) kostar på HN ca 150 kr, ett laserpass 250 kr...

Visst, grejorna går kanske sönder, men inom ett år har jag väl reklamationsrätt?
Dessutom, med de priserna kan man köpa 10 elverktyg för ett "riktigt"...

Men går de att arbeta med? Orkar de?


Jag misstänker att jag får många svar om att man nog ska satsa pengarna på kvalitet. Eller? :-?
 
Det du ska se upp med är den verkliga prestandan.

Kompisens gersåg gick på 3-400 och har på papret starkare motor än min dewalt. Trots det så snurrar dewalten klingan mer än dubblet så fort vilket ger betydligt finare snitt.

Han kan inte kapa lister och dylikt med sin pga att kanterna fransas, dewalten kapar lika snyggt som min handdrivna gersåg.

Hans 18V borrmaskin drar skruvarna nästan in, min 12V makita kommer efter och drar i skruvarna.

Samma sak igen med slipmaskinerna. Hans maxar 6000 "slag/vridningar." Min börjar på 8000

Så det blir som vanligt en fråga om vad du behöver. Räkna med sämre precision och sämre klingor/eggar/chuckar,
 
Beror på vad du skall göra.
Bor du i lägenhet och behöver borra 5 hål för att sätta upp ett par tavlor på en betongvägg, så duger det med en borrmaskin med slagborr för 99Kr.
Skall du bygga om huset, så satsa på dyrare maskiner, för fast du har garanti, så duger de inte (som mats_o sa) till att få precision på arbetet.

Själv köpte jag en billig hyvelmaskin för 150Kr, när jag skulle hyvla bort den svarta färgen på de gamla altangolvet. Efter tre fyrameterslängder, så var skärstålet slut! >:(
Fick köpa nytt för 200Kr av riktig kvalité och då höll både skärstål och maskin hela altanen på 40m². :D
 
Min bästa maskin är en Bosch proffs skruvdragare , den är värd varenda öre. Annars har jag en hel del av de billiga maskinerna , en fördel med dessa är ju att de inte är stöldbegärliga när man har de liggande i sommarstugan och inte behöver gråta blod om de försvinner. Men min älsklings Bosch tar jag med mig hem alltid!
 
man får vad man betalar för så är de bara. behöver inte vara den dyraste maskinen men bra kvalite är de viktiga. men samtidigt är det ju så om du aldrig använder en maskin mer än 1 gång så finns det maskiner att hyra för en billig peng
 
Skruvdragare 12v 149 kr på öb
Rasslar och låter i växellådan som den skall pajja närsomhellst.
Har klarat av två flyttar och nu en fullständig garagerenovering helt utan problem.
Skillnaden mot min proffsdragare på jobbet är: batteritid, 2 hast, lättare, klarar fall samt bättre sjuck. (men jag borrar ju nästan aldrig hemma)
Beror precis på vad man skall ha verktyget till.
Själv har jag en lätt (snowboard) skada i handleden så jag sätter inte ens upp en tavla utan min dragare.
Edit: Hmm var ute och sågade till lite spånskiva med min billiga cirkelsåg och såg att den hadde tre års garanti. Om den nu är kass så går den ju byta om man nu orkar det.
Min uppfattning är att billiga elverktyg håller längre/bättre än t.ex mp3 spelare.
Där måste man ju ta extra försäkring hela tiden om man ska ha en spelare som fungerar. Ungefär som mobilerna var på 90 talet.
 
De här med billiga maskiner. På ett sett är det bra att det finns, man har lite alternativ att välja på. Ska man ha en borrmaskin för att borra ett hål någon gång då och då. Då är det svårt att motevera en utgift på flera tusen kr för en maskin. Några hundra kr är mer moteverat.

Själv kan jag väll säga att jag gärna vill handla proffs hela vägen, men ibland talar man sig till sans å väljer en maskin i prisklass som går att motevera för det jobb man kommer att utföra med den.

Har tidigare provat lite billiga maskiner på jobbet bara för skoj skull.
1 vanlig borrmaskin (Ferm) - Denna maskin höll nästan en hel dag, sen brann den upp
1 Cirkelsåg (Ferm)- Pissade olja eller nått sånt från lagren efter någon timmas lite hårdare jobb
2 Vinkelslip (Ferm)- Första maskinen klarade sig 6 mån i normalt verkstadsarbete med 1 kolbyte. Maskin nr 2 brann upp efter 2 veckor.
1 Slagborr/bil (Ferm tror jag)-maskin - Hmm kan väll säga att den varken kunde borra eller bila.
1 exenterslip (Noname) - Funkar faktiskt en så länge.
Genomgående för alla maskiner är att ergonomi får man inte med i priset.

Så nja är man av den typ som låter maskinerna jobba så bör man hålla sig till minst mellan prisklassen på maskiner.

Verktyg som jag använder dagligen å älskar pga hållbarheten är
min Dewalt 18v skruv/borrmaskin. Den plågar jag otroligt mycket å den bara går å går.
Min metabo slagborrmaskin, tålig som bara den, och orkar med.
Min flex karroserisåg, 10000 varv/min skär metal som de vore smör.
sen min bandslip av märket Black and decker, den ända vad jag vet slipmaskin med 12 mm slipband. Å för att va en maskin som är billig så håller den otroligt bra.

Så summa summarum. Skall man använda maskinen mycket, sattsa på kvalité det lönar sig i längden.
Ska du borra 5 hål/år köp det billigaste du kan hitta.

 
Har kollat gersågar hos HN.  Den du kan köpa för 249 kr är rätt för en som ska kapa med mindre precision, vinklarna är svåra och instabila.  De har en som kostar ca 100:- mer, och den är bättre för den hundringen, passar för den som har ett projekt som ska göras, men inte sågar så väldigt mycket. Den går att ställa in med lite jox.

Bli inte förvånad om den billigaste sågen kostar nästan som en ersättningsklinga.

De har en som kostar ca 1500:- och den är mycket bra för den som jobbar mycket med sågning, snitten blir bra och den går lätt att ställa exakt.

För den som sågar för brödfödan, gör kanske bäst att handla något annat än HN erbjuder.

Principiellt har ju "billighetsgrejor" diskuterats tidigare.
 
Håller med om det viktigaste som sagts ovan - det beror på hur mkt du ska använda grejorna, och hur behovet av precision etc ser ut i de jobb du gör. Köpte en tigersåg för 150 kr på Jula, den använder jag för att riva gamla verandan + typ ett småjobb till per år därefter. Borrmaskinen och skruvdragaren däremot, använder jag jämt och då måste det vara kvalitet o hållbarhet!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.