Vi har bytt ut tio fönster i vårt hus till energi fönster.Något vi önskat göra i nästan 5 års tid.Vi hörde oss för bland vänner och bekanta. Tog offerter från olika firmor och valde slutligen det bästa(trodde vi).Vänner till oss hade problem med utvändig kondens så det var något vi tog med i vårat val av fönster leverantör. Skaala fönster och dörrar hade en lösning på detta!
Men i stället för utvändig kondens har vi nu tre ovala sugkopps märken i alla fönster utom två som firman gått med på att byta för att de hade andra fel också!
Märkena syns tydligt i solsken och mot mörkare bakgrund.Men enligt Skaala gäller Svensk planglasförenings riktlinjer och då är det inget fel på glasen.Smuts eller ränder ej synliga på 3 meters avstånd och vid normalt dagsljus tillåts.Det är inte klokt! Vi är så besvikna!
Tips om hur vi ska gå vidare mottages tacksamt.
 
Är du säker på att märkena är mellan glasen och inte på utsida eller insida?
Vi hade runda märken på några av våra nya fönster som syntes i solljus precis som du säger men de satt på insidan. Gick bort med T-röd.
 
Ja ,vi är helt säkra på att märkena finns i mellan glasen.Det har Skaala också konstaterat.
Vi förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att byta ut fönsterna. De får ju reklamera hos tillverkarna i sin tur. Det är ju ett produktions fel som tydligen är åtgärdat eftersom de två nya fönsterna är felfria.Vi tror att det måste vara fler än vi som fått märkena i sina glas kassetter eftersom det fanns i alla våra fönster.
 
Tråkigt, hoppas att Skaala ser vinsten med nöjda kunder i det långa loppet. Man kan ju fundera på varför de ställer sig så tveksamma till reklamation.
Antingen så är detta den normala nivån på deras kvalité och en reklamation skulle innebära stora konsekvenser då många fönster hos även andra kunder behöver bytas.
En annan, och förhoppningsvis rätt, teori är att det är en miss och något som sällan inträffar. Då är det mycket märkligt varför man inte byter fönstren.
 
pia800 skrev:
Ja ,vi är helt säkra på att märkena finns i mellan glasen.Det har Skaala också konstaterat.
Vi förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att byta ut fönsterna. De får ju reklamera hos tillverkarna i sin tur. Det är ju ett produktions fel som tydligen är åtgärdat eftersom de två nya fönsterna är felfria.Vi tror att det måste vara fler än vi som fått märkena i sina glas kassetter eftersom det fanns i alla våra fönster.
Fetstilen i citatet har jag lagt till.

Det är väl just det där som är problemet: Skaala kan inte reklamera hos glastillverkarna, eftersom de (tillverkarna) väl använder sig av de regler du själv hänvisar till i första inlägget. Om Skaala skulle acceptera reklamationen, så skulle de själva få stå alla kostnader, och det har de antagligen ingen lust till.

Dina glas mostvarar förmodligen Skaalas normala kvalitet. Att de nya glasen är bättre, gör inte att de gamla är underkända (i Skaalas ögon). Tyvärr. :(
 
Har Skaala själva varit ute och besiktigat dina glas, Eller är det som de skriver att det inte syns på 3 meters avstånd? Skulle själv ha blivit besiviken men jag förstår även att det måste finnas toleranser och gränser för vad som räknas som godkänt fel eller ej.
 
  • Gilla
Totte7309
  • Laddar…
C
Stefan Bengtsson skrev:
Dina glas mostvarar förmodligen Skaalas normala kvalitet. Att de nya glasen är bättre, gör inte att de gamla är underkända (i Skaalas ögon). Tyvärr. :(
Fast å andra sidan skall ju frågan om fel föreligger som kan ligga till grund för reklamationsrätt avgöras utifrån vad som är utfäst och avtalat samt vad som objektivt sett kan förväntas av produkten, inte utifrån säljarens åsikt eller vad denne har för avtal med sina underleverantörer.
 
pia800 skrev:
Vänner till oss hade problem med utvändig kondens så det var något vi tog med i vårat val av fönster leverantör.
Hur menar du? Utvändig kondens är ju positivt.
 
cpalm skrev:
Fast å andra sidan skall ju frågan om fel föreligger som kan ligga till grund för reklamationsrätt avgöras utifrån vad som är utfäst och avtalat samt vad som objektivt sett kan förväntas av produkten, inte utifrån säljarens åsikt eller vad denne har för avtal med sina underleverantörer.
Du har naturligtvis rätt. Så då kokar det ner till om TS har ett gällande avtal med Skaala om att det inte får finnas märken i glaset, synliga på mindre än 3 meter i dagsljus. Eller om det någonstans i det finstilta framgår att det kan få finnas sådana märken.

Dessutom var mitt inlägg mer riktat mot uppfattningen att om bara Skaala vill, så kan de få nya glas av sin glasleverantör. Jag är tvärtom säker på att de inte kan reklamera glasen i sin tur.

Jag försvarar inte Skaala. Men jag har förståelse för att tillverkare måste ha en viss toleransnivå. Och om man som kund accepeterar denna nivå innan köpet (alltså inte avtalar om bättre) så kan åtminstone jag förstå om tillverkaren är skeptisk till att ta reklamation på sådant som faller inom toleransen.


pia800: Hur tycker du att Skaalas lösning på "problemet" med utvändig kondens fungerar?
 
Vi som läser detta forum kommer ju inte att köpa Skaala och som det är nu så får de rätt mycket "badwill".
Strunt samma om de uppfyller krav eller inte, kunden är inte nöjd och då bör man åtgärda det så kunden blir åtminstone mindre missnöjd, och ta det på goodwill kontot.
 
  • Gilla
pia800
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur menar du? Utvändig kondens är ju positivt.
Undrar desamma
Har skaala fönster sen några år har dock inga sugkoppsmärken men kondens på utsidan ibland vid vissa temperaturer/väderförhållanden är det nått som är dåligt och skäl till få fönster bytta?
 
NLA skrev:
Undrar desamma
Har skaala fönster sen några år har dock inga sugkoppsmärken men kondens på utsidan ibland vid vissa temperaturer/väderförhållanden är det nått som är dåligt och skäl till få fönster bytta?
Fuktig luft på kall yta = kondens. Dåligt isolerade fönster har så varm yta att det aldrig bildas kondens.

Kondens på insidan är dåligt med samma förklaring.

OT, men i alla fall: Något jag tycker är underligt är följande. Vi har både fasta treglasfönster och tvåglasfönster men en inre kopplad ruta. Det blir bara kondens på tvåglasfönstrena. Det måste ju betyda att de isolerar bättre än treglasfönstren. Är inte det konstigt?
 
Redigerat:
Reglerna är enligt planglasföreningens bestämmelser. Men jag kan tycka att man som företag tar ansvar för sina kunder och ser till att göra dom nöjda istället för att hänvisa till bestämmelser och föreskrifter. Det enda man behöver göra är att byta kassetterna. Jag förstår inte hur företag har råd att inte ha nöjda kunder. Skaala borde ta ansvar och göra dig nöjd. Om det inte löser sig, gå till valfri tidning och beskriv ditt problem med Skaala, före du gör det så säg till Skaala att du kommer göra det om dom inte byter kasetterna.
 
  • Gilla
pia800
  • Laddar…
C
Blev lite nyfiken på dessa regler då många hänvisar till dem. Finns att läsa här: http://www.svenskplanglas.se/svensk...ationshantering_av_planglas_juni_2011__2_.pdf

Där står det:
"7.5.5.3 Föroreningar mellan glas
Glasytor vända mot inneslutna spalter ska vara väl rengjorda. De får endast uppvisa enstaka, obetydliga främmande partiklar och inga större fläckar, smutsränder eller smutsansamlingar. Smutspartiklar eller smutsränder
som inte är synliga på 3 m avstånd, eller det längre/kortare avstånd, som definieras som normalt betraktelseavstånd, och vid normalt dagsljus tillåts."

och

"7.6.4 Ringar på glas
Bekymmer förekommer med ringar från sugkoppar, såväl stora från glastillverkaren som mindre från isolerrutetillverkaren. Dessa uppkommer genom att det blir lite mjukgörare efter sugkopparna kvar på glaset. Med tiden, efter normalt slitage och rengörning, försvinner dessa märken på utsidan. Detta är inte att betrakta som ett fel hos isolerruta eller enkelglas."

Utifrån detta kan man konstatera att Skaala inte har helt torrt på fötterna när de hänvisar till dessa regler. Som synes är det inte nödvändigtvis 3 meters betraktningsavstånd som gäller. För det andra antyder 7.6.4 att ringarna förutsätts vara på utsidan av kassetten. Indirekt tycker jag därför att man kan säga att det är en miss i tillverkningen om ringarna hamnar på insidan av kassetten.
 
  • Gilla
pia800
  • Laddar…
Hej.
Som sagt ringar mellan glasen men ingen kondens på utsidan!Det fungerar fint. Är någon slags film
på utsidan som förhindrar kondens.Märks inte på insidan,kan anas på utsidan.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.