Nytt år nya tankar och funderingar.

En av motorerna som skruvar ut askan från panna har lämnat in.
För mindre än 1/4 av priset för en ny kan man köpa en asksug på ÖB el. Jula.
De har en hepafilter , tvättbar i vatten, som skyddar motorn och ser för övrigt ut som "Grovisen"

Före köp har jag testat att koppla en grovis till min sk stora grovdammsugare. Funkar. Men tygfiltret i "Grovisen" sätter igen totalt efter ca 5-10 minuters total gångtid. (Suger aska ca var 5 minut i ca 20-30 sek)

Så lösningen är en cyklon man sätter före Asksugaren.Mmen en del från cyklonen är ju trots allt inte ren och sätter igen hepafiltret.
Att blåsa ut det i det fria än ingen bra ide. Visserligen bor jag på vischan på landet men tycker bättre om gröna gräsmattor än svarta.

Hittat på nätet folk som byggt egna cykloner. Bla en med 7 st pet-flaskor!
Ni som har testat och provat cyklon eller byggt själva, hör av er och dela med er av erfarenheterna. Teoretiker, snälla, svara ej. Det finns ett snyggt hemmabygge i rostfritt i en annan tråd här på sajten. Men den "cyklonen" (är ingen cyklon egentligen) går sedan till en vanlig dammsugare med filter. Det är alltså samma problem kvar med den.

Skall bli intressant att läsa vad som dyker upp med tiden.Under tiden experimenterar jag vidare. Finns det intresse berättar jag gärna mina rön.
Hälsningar,
Skalman.
 
Jag kör med en Altbergs askfälla och en vanlig dammsugare (en sån rund E-luxburk) efter det. Funkar mycket bra. Visst, liiite går vidare till dammsugaren men inte så mycket att det sätter igen. Det hänger ju också en del på hur man suger. Eftersom cyklonfiltret bygger på att man har ett kontinuerligt högt luftflöde för att funka så blir effekten dålig om man plötsligt får stopp när man suger. Välj en enkel dammsugare där filtren är lätta att nå.

Har provat grovisvarianter tidigare också men det var pengar rakt i sjön.
 
Jag har köpt en "Virvelvinden" svensk cykling trivia utan filter. Går att suga allt med den och knappt någon färgförändring på den vita påsen i dammsugaren. Har sugit betongdamm, aska, spån. Kanonprodukt ca1000:-
 
Tack för svaren.
Kollat virvelvinden.
Tror det är bättre med en riktig cyklon i så fall.
Någon som har byggt en egen?
 
Jag har en Virvelvind med, och det fungerar ju bra. Men om man vill ha filtret helt rent i dammsugaren så måste något mer till.. Jag har funderat lite på avv göra någonslags vattenfälla mellan sammsugaren och Virvelvinden, så att askan fastnar i vattnet påväg in i dammsugaren.. Det har dock inte hamnat på ritbordet än för jag har ju egentligen inget problem av det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.