Ska riva upp köksgolvet och byta ut det gamla spånet i trossbotten mot celluslosa eller liknande.
Att ösa ur spånet med spade eller liknande antar jag blir väldigt dammigt plus att det garanterat kommer vara gamla mus-bon där, vilket jag inte ser fram emot. Så jag funderar på om det skulle funka att suga upp spånet, med en lövblås/lövsug. Denna modell har jag tänkt köpa i vilket fall för lövblåsning http://www.stihl.se/STIHL-produkter...at/01667/Elektriska-blås-och-sugaggregat.aspx och den verkar ju ha en tygsäck som uppsamlare så den kanske kan funka, men påsen kanske blir full direkt, eller vad tror ni?
 
240 liters sopsäckar och en snöskyffel som får plats mellan bjälkarna.....

....alternativt en sådan fläkt du blåser IN isolering med, men gåhyresfirmorna brukar inte gilla att man använder dom så.....
 
Jag tror det dammar värre med en lövsug. Möjligen om du kunde leda ut skiten via en lång slang direkt. Men då får ju nån ta emot det i säckar utanför. .
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Att suga med lösullsspruta är nog varianten om du inte vill skyffla. Det bli enorma mängder så lövblåsen räcker inte långt+ att det dammar duktigt.
 
Spånsug + cyklon och en stängningsbar container?
 
Det finns riktiga sugbilar som fixar det. Och det är värt varenda krona.
det finns miljoner med bättre sätt att tjäna pengar på än att stå och ösa spån och damm har testat båda varianterna☺
 
Jag kollade alternativen och sugbil är enkelt, för den late som gillar att betala 14000kr

Vi skottade ca 25 säckar på 35 m2, rev golvåsar som sågades till kaminved och det var gjort på tre kvällar. IMG_20150312_201252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även fast sugbil är smidigt och snabbt så är det inget jag vill lägga pengarna på, köksrenovering äter pengar så det räcker ändå, tyvärr.
Så spade får det bli, då lövsugen inte fick så mycket gillanden, men som sagt jag ska ju köpa en sådan i vilket fall så jag kommer nog inte kunna låta bli att testa med en lång slang och säckar utanför.
 
Jag hyrde en industridammsugare dagen före gjutfolket kom för att ta upp grus och det sista av spånet i hörnen. Mest för att jag gjorde ett tvådagars jobb på en byggutrustningsfirma.

Enstaka spån går bra, men testar man på en hög så stockar det ganska snabbt. Alltså en maskin stor som en soptunna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.