Hej,

Lång historia kort. Golvläggaren la in nytt massivt Furu golv från Siljan som är vit lutat, vit oljat och vaxat från fabrik. Snickarna har efter det laggt golvskydd och tejpat med maskeringstejp. Nu när maskeringstejpen drogs bort vart det så på ett ställe att i princip all lim från tejpen fastnade kvar på golvet.

Efter inrådan att skrubba med faxe såpa ser golvet ut som följande nu, se bild å¨följande länk http://www.kettingen1.se/lgh55241/Bild1.jpg. All ytfinish med lut/olja/vax är borta.

Nu får jag höra att det enda som går att göra är att slipa hela golvet och behandla det på nytt. Alltså allt golv i hela rummet. Det låter helt galet. Måste väl gå att fixa till den ytan, eller?

Isåfall, hur har ni löst liknande situationer? Tacksam för all hjälp.

Man blir ju förtvivlad för mindre...
 
Från vem fick du inrådan om att skrubba det med såpa? Var det någon som antas ha koll på golv? Om ja så tycker jag det är snickarfirmans jobb att se till att dit golv blir snyggt igen!
 
Är det samma person som gav rådet om såpa som nu säger du ska slipa hela golvet?

Jag hade slipat lätt på den plankan och försökt luta etc. själv. Om det inte blir tillräckligt så är det till att göra om allt ??

Snyggt golv iallafall måste jag säga!
 
Killen i golvbutiken sa att jag skulle skrubba med såpa. Han lät så säker så jag gjorde som han sa. Man ångrar sig rätt mycket nu i efterhand kan jag säga. Snickarna skickade jag ut från min renovering ett tag sen för att jag tröttnade på de. Killen i golvbutiken sa också att man aldrig får tejpa med oavsett typ av tejp på sånna golv och jag borde kräva snickarna att åtgärda detta. Men det känns som att välja mellan pest eller kolera. Jag vill nog bara se till att detta blir löst. Om jag kan göra det utan att blanda in snickarna igen så är det bara bättre.

Jag har samma tanke som du säger gluecifer. Jag är ingen snickare eller så men det känns som att man borde kunna följa samma procedur som SIljan gör när de behandlar golvet på fabrik. Risken är stor att det inte blir exakt samma nyans, men det kan jag leva med om det är nån ton ljusare eller mörkare. Att slipa det här golvet pga detta känns så himla överdrivet. Och gällande din fråga så var det en annan kille i butiken som sa att för att få det det snyggt bör man slipa om och behandla golvet på nytt.
 
Kontakta Siljan golv direkt och hör vad du kan göra. På deras hemsida står hur golven är behandlade och vilka tillbehör de har.
Såpan finns med vitt pigment också.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.