Hej,

Har rivit ut klinker i hall som tidigare ägare lagt då fog/fix/plattor spruckit. Det var lagt enkelgips (skruvat). På det 8 mm flytspackel och sen fix+klinker.

Rivit ned till råsponten (17 mm. Med cc40).

För att spara bygghöjd; Skulle det fungera att skruvlimma en 12 mm golvspån ("Rot" spån) över hela råsponten för att sen hellimma en 12,5 mm fibergips med Ardex S48? På det fix och klinker.

Husets konstruktion gör att det inte är ett alternativ att bryta upp och byta råsponten (det går en hus-skarv genom hallen upp till råspontnivå).
 
Borde fungera utmärkt, välj bara fix och fog med omsorg också (som tål eventuella rörelser).
 
Jag hade hellre lagt ett armerat lager flytspackel på 24mm!

Hur stora ytor rör det sig om?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Håller med Patrik till 100%.
Hur mycket du är skruvar och limmar får du en "lamell-effekt" med flera olika lager av skivor.
Ett tjockt lager nät-armerat fiberspackel blir starkast. Måste naturligtvis ha ett tätande lager nederst mot sponten för att täta emot själva flytningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, jag hade lite svårt att hitta flytspackel som gick att lägga direkt på råsponten när jag kollade runt? Därav skivlösningen, men det vore ju såklart det bästa! Någon som har tips på flytspackel till rimlig peng som går att lägga direkt på?

Eller ska man lägga något emellan?

Räcker 24 mm armerat flytspackel för att det ska hålla?
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Jag hade hellre lagt ett armerat lager flytspackel på 24mm!

Hur stora ytor rör det sig om?
Det är cirka 8 m2. Det är ett prefab-hus från 70-talet som har en skarv rakt genom halva hallen som gör mig livrädd för att det ska spricka igen... :)
 
Säger emot mig själv lite med lamelleffekten, men en 3mm tätspikad oljehärdad board i botten som du primar tar inte så mycket av flythöjden. Tejpa eller täta alla hörn omsorgsfullt.

Finns säkert någon golvläggare som ser denna tråd och kan bidra med mer detaljerade förslag av bottentätningen. Borde gå att använda byggplast kanske..?
 

Bästa svaret

L
Armera med ett nät , rutor 10X10 , har för mig att det finns på metervara på varuhusen , annars rulle 15 meters , lägges omlott 2 rutor och limmas med fördel med limpistol mot underlaget , jag gör alltid så vid förläggning av el-golv -värme i rum
Annars kan nätet lyfta när du flyter
 
19x19 är kanske enklare att få tag i. Och 4 rutors överlapp säger jag då.
 
L
M MagHam skrev:
19x19 är kanske enklare att få tag i. Och 4 rutors överlapp säger jag då.
Du har rätt om storlek rutor , en tankevurpa hos mig , det är putsnät , inte fel med 4 rutor över heller
25 m rulle finns på Bmax
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Pratade med kiilto och fick svar att 15 mm tjockt spackel (Multiplan DF) och armerat (50 - 75 mm stor rutor, svetsad 2,5 mm tjock armering) skulle hålla.

Körde på det, blev bra och verkar hålla! Tack för tips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.