Monterade nya golvbjälkar med limmad spårad uponor spånskiva i huset för några år sedan.
Lastade sedan alltihop lite tungt med bla grips och annat byggmaterial. Bjälkarna bågnade lite, vilket jag efter ett tag kom på och avhjälpte med en hel hög stämp i källaren.
Nu tänkte jag montera en HEA eller HEB balk under så att jag slipper fundera på det mer.
Bjälkarna är 45x195. 3,4 m vid infästningarna och 7,6 m långt.
Borde vara C24 men jag låter det vara osagt.
Tänkte sätta en stötta på vid 4,7 på järnbalken. Nu är väl i princip rummet inte mycket bredare än vad det får vara med den dimensionen men min fundering är om jag går ner i storlek på stålbalken så kanske den hänger mer på mitten än vad träbjälkarna gör. Kan inte hitta några uppgifter på hänget eller vad som skulle vara en bra dimension. Jag är inne på en 160 mm balk men jag har absolut ingen aning om hur mycket den kan hänga ner på en sträcka ac 4,7m
 
Ditt bjälklag består av 45x195 mm, hållfasthetsklass oklar. Spännvidden är 3,4 meter. Under dessa bjälkar vill du sätta en stålbalk på mitten, vars största spännvidd är 4,7 meter. Är detta en korrekt beskrivning? Om det stämmer så är träbjälkarna för klena för den spännvidden, även om de har C 24 klass. Om du inte kommer åt att förstärka dem, verkar en balk på undersidan en rimlig åtgärd under förutsättning att den inte är alltför mycket i vägen.I så fall skulle jag satsa på en HEA 180
 
Det stämmer. Möjligtvis att jag kan flytta stödet/stolpen till 4,15 m istället för 4,7 m så att den hamnar mer i mitten.
Som sagt så är min största fundering hur mycket balken kommer att hänga ner i mitten. Hänger den 1 cm så kommer även träbjälkarna att sjunka den biten också.. Nu har jag inte tagit med några som helst golv vikter utan endast balkens egenvikt.
Frågeställningen är kanske fel.
 
Du är inne på något viktigt, att bärlinan/stålbalken inte ska böja ner mer (mätt i mm) än vad som är acceptabelt för golvbjälkarna. HEA 180 bör klara det kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.