Vi köpte vårt hus förra året och det värms upp av direktverkande el. Vi har kikat lite på att konvertera till vattenburen värme, men den kostnaden blir för hög för att vi ska spara in den. Vi har nämligen inte pengarna utan ska vi göra en sådan jätteinvestering måste vi låna pengar och då blir det helt enkelt för dyrt.

Vi har konstaterat att de elradiatorer som finns här är underdimensionerade plus att flera av de som fins inte har samma bredd som fönstret det sitter under. Så vi tänkte helt enkelt börja byta ut elradiatorerna. Och ha ett modernt styrsystem på dem. Vi tänkte göra det bit för bit, dvs köpa något eller några element när vi tycker i har råd. Men vi måste bestämma oss i förväg för vad vi ska ha så att vi skaffar oss ett system som vi bygger på helt enkelt.

Min fråga är om någon har uppvärmning med el och har ett sådant här styrsystem som man är nöjd med. Vad är det i så fall för radiatorer och styrsystem ni har?
Behöver börja kika på lite olika sorter för vi skulle gärna vilja fixa lite radiatorer i vardagsrummet tills det blir vinter.
 
C
Nu är inte jag så jättehaj på det här, har aldrig bott nånstans med nåt annat än vattenburen värme, men typ oljefyllda radiatorer med en elektronisk (sån som inte klickar) rumstermostat vore väl nästan enklast? Har man bara ett element är det väl tillochmed onödigt med extern termostat, bara använda den i elementet?
 
Vanliga radiatorer med elektronisk termostat är väl det du söker kanske:
http://www.tego.se/
 
Man kan ha ett system där man styr värmen i varje rum och det gör man centralt på ett ställe - det är ett sådant system jag är ute efter.
 
låna pengar och byt system.

el avgiften kommer aldrig bli lägre.

Hur stort hus har du? är du säker på att en sänkning inte gör så att huset får jobba hårdare för att få upp värmen igen...

luftvärme pump kan i vissa fall va ett alternativ till att värma upp större ytor.
 
el_richard - tack för intresset, men det är inte en diskussion om vad vi ska/borde göra som jag vill ha. Vi har tänkt och räknat mycket på detta så vi beslutar inte det här utan att ha tänkt innan. Vad jag är intresserad av är om någon har radiatorer med ett centralt styrsystem som de är nöjda med.
 
LVI har element med nattsänkning som i sin tur styrs via styrd nolla....

Då kan du ha olika temperaturer i rummen, samt sänka dom olika.

Styrs centralt via en brytare/klocka/SMS mottagare.

bor du i norra eller södra delen av landet?
 
Glöm oljefyllda, dom kostar för mycket och ger inte i bostäder några som helst fördelar. Köp radiatorer av genomströmningstyp av hög kvalitet tex Adax eller Nobö. Dimensionera så att ni har en effekt av MINST 80 Watt/m2, elementen drar ingen mer energi för att dom är "stora", men dom blir "svalare" när dom aldrig behöver belastas fullt.
Vill ni ha ett separat styrsystem så har Nobö, Frico samt IQ therm tre bra system dom är lite olika uppbyggda men dom fungerar bra.
Dom kostar även en slant så få ekonomi i styrsystemenär inte helt lätt. Och en realistisk besparing kanske ligger på 5 - 10 % om man redan har "riktiga" element har man gamla och dåliga kanske upp till 20 %
Nobö Orion 700 kostar ca 5000:- för grunenheten + 1200:- per element
IQ therm ca 1200:- per element samt en fjärrkontroll för 1400:- ( kan köpas av IQ therm på nätet)
Frico kostar grundenheten med 4 inne givare + utegivare (huset delas in i 4 zoner)
ca 7000:-
 
Tack el_richard och elmont. Jag vet inte egentligen om vi räknar med att det ska bli så mycket billiigare med nya element. Däremot hoppas vi på att vi ska kunna få varmt utan att det blir alltför mycket dyrare. Idag är vårt hus taskigt underdimensionerat med element och de som är där är alldeles för små. Vi måste alltså byta ut i princip alla. Och om vi fortsätter med vår el kan vi göra det i rum för rum när vi har råd. Vi måste ut med alla pengar på ett bräde. Styrsystem vill vi ha för vi är borta ganska mycket och då orkar vi inte springa runt i huset och sänka elementen. Det skulle vi emellertid kunna göra med ett styrsystem. Plus att vissa utrymmen faktiskt kan vara i princip utan värme stor del av året.

80 Watt/kvm det var mer än jag läst tidigare, men det kanske är vettigt. Han som var här för att kolla för konvertering och bergvärme ansåg också att elementen skulle vara överdimensionerade.
 
Vid vattenburen värme dimensionerar man på ett annat vis än vid direktverkande el, och det ger enbart fördelar med lite större element och dom kostar marginellt mer i inköp. Dom flesta elelement av "bättre" fabrikat brukar ha en "nattsänknings" funktion inbygda i elementet som man kan styra med tex ett ur eller en brytare. Ett annat enkelt system är att sätta en kontaktor och en termostat som ni kan använda er av till att styra alla element med när ni reser bort
 
Om man har ett styrsystem, kan man blanda olika sorters radiatorer? Dvs ha genomströmnings någonstans och oljefyllda eller annat någon annanstans?
 
Använder du NOBÖs system ska du även ha NOBÖs element, i övrigt har det ringa betydelse men bäst är genomströmningselement oljefyllda blir lite för "trögstyrda" och man mister liiiite av styrningens fördelar .
 
Tack för det svaret.
 
En fråga till. Samtliga element som finns i vårt hus är smalare än fönstret ovanför elementet. Måste elementen vara lika breda som fönstret?
 
Varför det?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.