Hej. Har en fjärrvärmeväxlare i mitt 2 våningshus samt källare.
Får ingen bra lösning på styrningen av värmen i huset.
Växlaren har en manöverpanel med inbyggd termostat som jag kan sätta antingen på markplan eller i källaren och köra med den som reglering. problemet är att om jag har den på markplan så blir det för kallt i källaren och sätter jag den i källaren så blir det för varmt på markplan :)
Kan även köra endast på utomhustermostat men då blir det alltid för kallt i källaren.

Nån som har några tips på hur man kan lösa detta? har ju bara ett system för elementvattnet och det är ingen lösning att ha 2 olika system för markplan och källare= för kostsamt.

tacksam för lite tips.
 
Har du inte termostater på elementen? Eller har du golvvärme?
 
Systemet kanske ursprungligen är dimensionerat för lägre temperatur i källaren än på markplan. Du behöver strypa flödet genom elementen på markplan. Sätt givaren (värmeväxlarens termostat) i källaren så att du får rätt temperatur i källaren. Då blir det för varmt i markplan. Justera sedan ned elementen i markplan genom att stänga vredet (eller justera ned termostaten om det sitter sådana monterade) på varje radiator lite. Du vill antagligen göra denna ändring permanent. Då kan det vara smartare att vrida på den flödesventil som ofta finns i det koppel som ansluter radiatorn till rören. Lägg upp ett foto på en radiator så kommer någon tala om för dig vad du ska vrida på.

Jag skulle föredra att ha värmeväxlarens givare placerad på markplan eftersom det är där det är viktigast med rätt temperatur. Du kan antagligen ordna så att det fungerar genom att justera värmeväxlarens kurva. Kurvan talar om hur varmt vatten som ska skickas ut i elementen beroende på vad givaren registrerar för omgivningstemperatur. Du behöver höja din kurva så att det skickas ut varmare vatten än idag.
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.