Hej,

Vi blev precis husägare nu i början av feb. och håller på att fixa till huset. Det är vattenburen golvvärme i hela huset 2 våningar och källare genom fjärrvärme. I dagsläget finns det styrning på entréplan och övervåning men på källaren där det finns 2 slingor så är det helt öppet utan någon styrning. Så planen är att sätta dit så man får jämnare temperatur. Tidigare ägaren har installerat en fördelare från Høiax.

Jag har kikat på Uponors grejer med deras Smatrix. Nu som ny husägare kommer frågan får man sätta dit styrning själv? Jag hade en elektriker över som har satt dit ett uttag så den delen är klar.

Tanken är att installera dessa:
https://www.vvsochbad.se/uponor-smatrix-wave-kontrollenhet-pulse-x-265-6x-vit-1084856
Uponor Smatrix Wave kontrollenhet Pulse X-265 6X
Uponor Smatrix Wave termostat T-165 POD
Uponor universal styrdon till fördelarrör, 24 V

Tacksam för alla tips och idéer jag kan få.

Hälsningar

Johan
 
Hej! Golvvärme styrenheter brukar vara på 24 V och anslutas med stickpropp till ett vanligt 230 V vägguttag. Finns det redan ett vägguttag går det fint att göra resten själv om man behärskar systemet.
 
  • Gilla
jt_kian
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Golvvärme styrenheter brukar vara på 24 V och anslutas med stickpropp till ett vanligt 230 V vägguttag. Finns det redan ett vägguttag går det fint att göra resten själv om man behärskar systemet.
Toppen, tack. Det är lite så jag misstänkte det vara men man vill vara säker och höra andras åsikt. Att koppla in är något jag klarar jag efter läst på i manualen och det är som tur var inte rocket science.
 
Inget direkt svar på frågan.

Det låter som att systemet inte är rätt injusterat.

Eftersom det är fjärrvärme så spelar det inte direkt någon roll om systemet är rätt injusterat eller inte.

Rumstermostaterna till golvvärmeslingor/radiatorer bör normalt inte strypa flödet utan bara när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning.

Steg1:
Ta bort alla termostater/ställdon.
Injustera flödet så att det blir jämn/lika temperatur i alla rummen. Injustering av Kv-värdet.

Steg2:
Ställa in värmekurvan gällande kurvlutning och eventuell parallellförskjutning.

Steg3:
Montera & ställa in termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inget direkt svar på frågan.

Det låter som att systemet inte är rätt injusterat.

Eftersom det är fjärrvärme så spelar det inte direkt någon roll om systemet är rätt injusterat eller inte.

Rumstermostaterna till golvvärmeslingor/radiatorer bör normalt inte strypa flödet utan bara när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning.

Steg1:
Ta bort alla termostater/ställdon.
Injustera flödet så att det blir jämn/lika temperatur i alla rummen. Injustering av Kv-värdet.

Steg2:
Ställa in värmekurvan gällande kurvlutning och eventuell parallellförskjutning.

Steg3:
Montera & ställa in termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tack för tipsen.

I dagsläget finns inga ställdon eller termometer i källaren utan är helt utan styrning. Så det vore bra med något som kan strypa flödet.

Jag hade en firma över för 2 veckor sedan som gjorde en service på fjärrvärmecentralen. Då byttes en ventil ut och även tanken då membranet hade gott sönder så hela tanken var fylld med vatten. Enligt teknikern så verkar allt var rätt inställd med värmekurvan. Övriga huset så är temperaturen bra men i källaren är det varmt, onödigt varmt. Det är något som teknikern påpekade och anledningen till denna tråd.
 
Låter som att det är för hög framledningstemperatur och att termostaterna/ställdonen på markplanet & övervåningen stryper ner flödet.

Prova att ta bort alla styrdon för att se om temperaturen stiger på markplanet och övervåningen.
Om det gör det så kan kurvan parallellförskjutas nedåt.
Tänk på att det kan ta en/två dagar innan en ändring får fullt genomslag på rumstemperaturen.

Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om innetemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.

Var i landet är bostaden?
Är det bara golvvärme, eller finns det även radiatorer?
Vad står reglercentralen på gällande kurvan?
Vilken reglercentral är det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att det är för hög framledningstemperatur och att termostaterna/ställdonen på markplanet & övervåningen stryper ner flödet.

Prova att ta bort alla styrdon för att se om temperaturen stiger på markplanet och övervåningen.
Om det gör det så kan kurvan parallellförskjutas nedåt.
Tänk på att det kan ta en/två dagar innan en ändring får fullt genomslag på rumstemperaturen.

Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om innetemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.

Var i landet är bostaden?
Är det bara golvvärme, eller finns det även radiatorer?
Vad står reglercentralen på gällande kurvan?
Vilken reglercentral är det?
Verkligen toppen tips. Det ska jag testa för det låter fullt rimligt då borde ligga jämnt på alla rum.

Jag finns i Västerås och huset har bara golvvärme. Fjärrvärmecentralen är av märket TP Orion Danfoss ECL 110
 
I ECL110 så är det menyn 2175 som är kurvlutningen.


Vi bor längre söder ut, äldre hus, enkelpanelsradiatorer, vi har kurvlutningen ställd på 0,8.

1,8 är fabriksinställningen.
Med golvvärme har man lägre värde än med radiatorer.
Innåt/uppåt landet behöver högre värde än i söder.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I ECL110 så är det menyn 2175 som är kurvlutningen.


Vi bor längre söder ut, äldre hus, enkelpanelsradiatorer, vi har kurvlutningen ställd på 0,8.

1,8 är fabriksinställningen.
Med golvvärme har man lägre värde än med radiatorer.
Innåt/uppåt landet behöver högre värde än i söder.
Japp det är så jag har ställt in det också. Just nu är kurvlutning på 0,6 och jag har även gjort en justering på förskjutningen från 0 till -1. Få se dem kommande dagarna hur temperaturen blir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.