Hej!

Vill styra min pump och värme till min pool.

Jag tänker att bägge kan vara bra att styra, men det är värmefläkten som är mest intressant.
vad behöver jag för att styra denna? vad klarar av belastningen?
Jag kör zigbee i resten av huset. så det är ett måste.
Jag tänker jag sätter den på inkommande ledning. Eller ersätter nuvarande kontaktor i centralen? isåfall vad kan jag välja som har zigbee utan massa extra kopplande och programerande?

Specifikationsetikett för poolvärmepump med tekniska detaljer som strömförbrukning och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle denna kunna funka att flytta över från värmarens nuvarande kontaktor?
https://www.m.nu/rela-zigbee/power-switch-s1-r


Pumpen är 3 fas och kräver något kraftigare antar jag?
Bild på en etikett på en Hanning elektromotor med tekniska specifikationer, monterad med mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men styrs av mekaniskt ur och/eller vanlig strömknapp. Så tänker man man sätta in någon styrning i denna samma som en vanlig strömställare till en lampa?

En elektrisk strömbrytare monterad på trästolpe med "på-och-av"-position markerad, omgiven av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vet ej om det är möjligt med att reglera varvtalet för pumpen på något sätt hade inte varit fel då den inte alltid behöver gå fullt blås.
 
Jonas Persson
Det kan vara enkelt, men även svårt att få till, det beror på hur det ser ut...

Jag styr min pool med två WISER zigbee puckar.

Vad händer om du bryter inkommande el till värmepumpen och startar igen? Min 3-faspump från Gullber&Jansson går inte igång, utan man måste trycka på start.

När jag granskade kopplingsschemat finner jag en bygel i pumpen för fjärrstyrning, sluten på, öppen ger samma effekt som om önskad temperatur är uppnåd. Den är på, men värmer inte. Därmed var det enkelt att ansluta ett relä som styr den.

Min cirkulationspump är enfas, men jag satte en kontaktor för att klara lasten över tid.

Så för mig var det bara några timmars jobb.

Vet inte vad du har för pump, och franska eller spanska är inte min starka sida. Men det ser ut att vara 230V och 1,9kW. Den behöver därmed styras via en enpolig kontaktor. Men frågan är som sagt om den startar när strömmen kopplas in.

Om cirkulationspumpen är trefas och du styr den med en vanlig knapp så måste det finnas en trepolig kontaktor som strömbrytaren styr, där kan du också koppla in din Zigbee-puck.

Tempersturstyrning eller justering av cirkulationspumpens hastighet går säkert att göra, men jag har inga råd att ge. Du behöver en trefas frekvensstyrning som går att styra mha Zigbee.

Jag löste detta genom att inte köra pumpen dygnet runt, poolen är avstängd på natten så när som några korta stunder för att spola bort klor i breddavloppet. Rostfritt och en klorpuck ger höga klorhalter som gör att även rostfritt rostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.