Är det någon som har implementerat fjärrstyrning av pumpen till en Laddomat. Den går att ställa i 3 lägen men jag har inte kikat på elektroniken bakom ännu

Tre anledningar till att jag vill styra den:
1) Det är inte säkerställt att den orkar starta om det står på 1:an, så tanken är att starta på 3:an och sedan minska till 1:an
2) Om pannan börjar bli överhettad så vill jag öka flödet till 3:an för att klämma ut det sista och få en effektiv förbränning
3) Innan pannan börjar reglera ner pga för hög intemperatur så vill jag köra på så låg hastighet som möjligt för att inte förstöra siktningen i tankarna
 
  • En cirkulationspump märkt "LADDOMAT", för värmesystem, med tekniska specifikationer synliga. Metall och plastkomponenter. Made in EU.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen elektronik i dessa pumpar, reglaget kopplar bara in 2 olika lindningar i motorn till ström. 1 = låg hastighet, 2 = mellan hastighet, 1+2 = full hastighet.
Om man kommer åt kablarna går det nog att lösa med relän, men att hitta en drivsida som går att styra med 0-10v är nog en bättre lösning.
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Om du vill ha bättre siktning är det nog snarare en högre termostat du ska ha än lägre pumphastighet.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du vill ha bättre siktning är det nog snarare en högre termostat du ska ha än lägre pumphastighet.
Jag har en 72 termostat och det är nog korrekt. Den kommer att stänga åter-cirkulationen vid 72+8=81 och pannans arbetstemperatur är 85 (överhettad vid 90). Väljer jag en högre termostat (78 som stänger vid 86) så kommer pannan troligen hela tiden behöva reglera ner för att inte överhettas och det försöker jag undvika. Enligt tillverkaren så jobbar pannan bäst med ett delta på 10-15 grader
 
Varför skulle ett lägre delta vara sämre? Mer än att pumpen får jobba mer.
 
B
10-15c delta T handlar snarare om val av pump till pannan. Att man inte ska välja för klen pump, eller överdimensionera den kopiöst. Pannans returtemp får inte heller vara för låg, men det fixar ju laddomaten.

Ändrar du från 3 till 1 kanske du sparar 50W på sin höjd. Om du eldar 4h per dag (ovh hela tiden står på 1 jämfört med 3an) 150 dagar o året så är det inte ens 100kr/år du sparar vid elpris på 3kr/kWh.
I praktiken tror jag du sparar klart mindre än så.

Det är ingen mening att få till någon automation här för att spara pengar/el, snarare risk att automationen stoppar pumpen av misstag.

Skiktningen i tanken blir inte sämre på 3ans varvtal. Vill du ha mer än 72c laddtemp i tanken så är det ju termostaten som ska bytas.

Men jag skulle gissa att verkningsgraden sjunker något i pannan om du ökar laddtempen alltid. Här är det vettigt att ladda med den temp som panntillverkaren råder.

Jag tror det är en ganska vettig lösning att köra dessa pumpar på fast varvtal alltid.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle ett lägre delta vara sämre? Mer än att pumpen får jobba mer.
Såsom jag tänkte så borde det vara så att vad ett lägre delta i pannan så reglera pannan ner luftflödet för att inte överhettas och det borde i sin tur innebära att pannan inte kan förbränna så effektivt som tillverkaren tänkt sig
 
Jag är inte ute efter någon energibesparing på pumpen utan det är siktningen jag försöker bibehålla. På mätningarna vi gjorde i vintras så bibehölls siktningen på ett bättre sätt när vi körde på 1:an men det var inte alltid som den startade. Men… mycket av problemen vi hade i vintras berodde troligen på uttjänt backventil och termostat i laddomaten och vi har nu satt i nya
 
Pannan bryr sig inte om delta temperatur. Det är enbart temperaturen i toppen som avgör om den reglerar ner.

Flödet in i tanken regleras av termostaten, inte av pumpen.
 
B
Ja med trasig termostat blir skiktningen bättre på 1an. Men du har ju lagat felet, så det blir inte samma i vinter
 
  • Gilla
pade68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.