S
Jag värmer upp ett hus 250kvm och en verkstad 100kvm med en Thermia diplomat optimum g3 13kw.
Jag bor i Skåne.

Jag har kopplat på verkstaden igår, verkstaden stod kall innan den togs i drift.

12 December innan inkoppling:
Ute: 2
Fram: 41(42)
Retur: 38(55)
Varmvatten: 61
Integral: +3
Brine In: 2
Brine ut: 1
Drifttid/dygn: 16h

Just nu efter inkoppling:
Ute: 2
Fram: 37(42)
Retur: 32(55)
Varmvatten: 63
Integral: -800
Brine in: 1
Brine ut: -2


Jag lät värmepumpen gå hela natten med tillsats 2 (6kw) för att få upp värmen lite i systemet efter inkoppling av verkstaden. På morgonen var returen på 34 grader. Jag stängde av tillsatsen och har kört ytterligare 12h och nu är framledningen runt 37-38 och returen runt 32-34.

Jag har runt 20-23 grader i huset som har 55% radiatorer och 45% golvvärme.
Jag har ställt in 12 grader i verkstaden och den håller 10,7-12,2 grader.

Värmepumpen går nu 24h/dygn utan tillsats (avstängd) och alla byggnader håller rätt temperatur.

Fråga:
Eftersom värmepumpen alltid kör på max och eftersom den ändå kör 24h/dygn blir det någon skillnad om jag kör 12 eller 20 grader i verkstaden? Om jag kör bara 12 grader så kommer det kallare vatten in i returen vilket kyler av hela systemet. Men om jag kör 20 grader så blir returen varmare vilket gör att VP kan arbeta mindre? Tänker jag fel?

Fråga 2:
Ska jag köra kommande natt med tillsats för att få upp systemets temperatur? Frågan grundar sig i tanken att det kanske tar flera dagar att värma upp en gjuten betongplatta på 100kvm.

Fråga 3:
Är systemet för klent för belastningen? Ska systemet kompletteras med något annat så som en luft/luft i verkstaden? Eller är det för tidigt att säga?

Övrig info:

Hus

350mm cellulosa i vindbjälklag
300mm cellplast under golvvärme
450mm tjocka väggar i lertegel/tegel utsida
1+1 kopplade fönster
FTX-system

Verkstad
300mm tjocka lecaväggar
300mm isolering i vindsbjälklag
300mm isolering under golvvärmen
3-glas fönster
1st ytterdörr
1st isolerad garageport
Frånluftsventilation
 
S
Digital display av värmepump med temperaturdata: ute, framledning, retur, varmvatten, integral, brine in/ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår 21:00, när jag slog på Auto så tillsats var tillgänglig.

Display för värmepump med temperaturer och statusindikatorer, t.ex. 'Integral -99'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag 05:00

Vad jag kan se så har "tillsats 2" bara körts 1 timme i natt.
Nu på morgonen så kör den utan tillsats.
Pumpen kör fortfarande 24h/dygn.
Integral har ökat från -800 till -99
 
S
Display på värmepump som visar 20°C, meddelandet "INGET BEHOV VÄRME, DRIFT AUTO" och en grafik av en pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering: Idag 05:30
Pumpen har tagit en pause.
 
S
BUMP!

Fråga:
Eftersom värmepumpen alltid kör på max och eftersom den ändå kör 24h/dygn blir det någon skillnad om jag kör 12 eller 20 grader i verkstaden? Om jag kör bara 12 grader så kommer det kallare vatten in i returen vilket kyler av hela systemet. Men om jag kör 20 grader så blir returen varmare vilket gör att VP kan arbeta mindre? Tänker jag fel?

Fråga 2:
Ska jag köra kommande natt med tillsats för att få upp systemets temperatur? Frågan grundar sig i tanken att det kanske tar flera dagar att värma upp en gjuten betongplatta på 100kvm.

Fråga 3:
Är systemet för klent för belastningen? Ska systemet kompletteras med något annat så som en luft/luft i verkstaden? Eller är det för tidigt att säga?
 
Det kan nog ta lång tid att få plattan och byggnaden varm, så ta det lugnt några dagar.
Jag har själv ett hus som jag har på 8c med undehållsvärme, kör en CTC 410 där, när jag drar på värmen med 22c som mål så får den ofta köra 12h fullt ös, sen fortfarande mkt i 12h, sen börjar det lugna sig dag två. Tar säkert två-tre dagar innan hela huset värmts upp i alla väggar. Och då har jag ingen platta och runt 100-145 i isolering.

När det gäller framledning så är det tvärtom, höjer du till 20c och får en högre retur så behöver också pumpen jobba hårdare med sämre cop för att leverera den högre framledningen.. Ju lägre framledning du behöver producera desto bättre.
 
1: pumpen kommer att behöva producera mindre energi om du sänker värmen( minskar flödet) i garaget.

2 och 3: Med golvvärme och utkyld lokal, vänta en vecka o se. du kan ju slå på elstöd om det börjar bli kallt inne. om jag förstår integralvärdet rätt ser det ut som att pumpen börjar komma ikapp.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S
K Keld skrev:
1: pumpen kommer att behöva producera mindre energi om du sänker värmen( minskar flödet) i garaget.

2 och 3: Med golvvärme och utkyld lokal, vänta en vecka o se. du kan ju slå på elstöd om det börjar bli kallt inne. om jag förstår integralvärdet rätt ser det ut som att pumpen börjar komma ikapp.
Tack för era svar!

Digital display showing temperatures with "Ute," "Framledning," "Retur," "Varmvatten," "Integral," "Brine in" and "Brine ut" readings.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag kört ytterligare 12h med tillsats frånkopplad.
Integralen är tillbaka på -800 men temperaturen ser bra ut.
Termostaterna i verkstaden håller sin 12 grader och huset verkar har rätt temperatur.
Pumpen kör non-stop sedan i morse.
 
S
Idag 14:00
Display av värmepump som visar temperaturer för ute, framledning, returledning, varmvatten, integral, brine in och brine ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag 16:00
Display av värmepump som visar olika temperaturer, bl.a. framledning, returledning och integral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag: 16:00
Display som visar 20 grader i rummet och status "INGET BEHOV VÄRME DRIFT VÄRMEPUMP" med ikon av värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sänkte Verkstaden från 12 grader till 8 grader, det verkade göra susen. Nu verkar VP klara av att sänka integralen till 0 och ta en pause på egen hand utan tillsats. I natt tänkte jag slå på "Auto" och se om pumpen vill eller inte vill använda tillsats.

Fungerar inte detta så gissar jag på att jag blir illa tvungen att installera en luft/luft VP i verkstaden för att få balans på systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.