Skulle vilja kunna styra mina oljefyllda radiatorer via exempelvis Z-wave, finns det någon bra lösning för det? Kan eventuellt tänka mig att byta ut befintliga ifall det krävs.
 
Lite tydligare bör du vara för att få ett svar. Eftersom du relaterar till Z-ware förmodar jag att du har dem via eluttag. Varför ska du då byta dem då varje sådan enhet klarar av 2500 watt.
 
Det är en ventil för styrning av vattenflödet i radiatorn, går ej att applicera på ett elektriskt element.
 
etompau skrev:
Det är en ventil för styrning av vattenflödet i radiatorn, går ej att applicera på ett elektriskt element.
Så långt är jag med, men finns det inte någon motsvarande lösning för elektriska? LVI Verkar ha en egen lösning, vore dock ännu bättre om någon erbjöd exempelvis Z-wave.

http://www.lviprodukter.se/produkter/touch-e3-styrning.htm
 
Har ej sett något liknande. Alla elementtillverkare har egna konstruktioner på de inbyggda termostaterna, då är det inte så enkelt för tredjeparttillverkare att göra en passande lösning.
 
etompau skrev:
Har ej sett något liknande. Alla elementtillverkare har egna konstruktioner på de inbyggda termostaterna, då är det inte så enkelt för tredjeparttillverkare att göra en passande lösning.
Ah, det förklarar saken. Bara att gilla läget då.
 
En del termostater på elektriska element, har en styringång för nattsänkning. En sådan ingång skulle kunna användas för en enkel styrning.
 
Tittar man lite längre ner så har även Apple en enhet för strömförande produkter på max 2500 watt enligt hemsidan. Hur många det går att koppla till den enheten vet jag inte. Men har du strömmen kopplad till en central enhet så bör det gå. Jag har ett äldre system som styrs med veckotimer. Principen är att det slår av eller på strömmen till värmen.
 
Redigerat:
Har du ett z-wave system idag? I så fall är det "bara" att sätta igång.. :)
En trådlös z-wave termostat placerad på lämpligt ställe i rummet och så associerar du den till en wallplugg som du sätter elementets plugg i, elementets termostat ställer du på ett högre värde än rumstermostaten.
Är elementet fast installerat så sätter du en Z-wave puck i stället. (400v kräver en kontaktor emellan)
 
Frågan är vad detta ger för mervärde? Att sänka/stänga av värme när man inte är i bostaden är bra, men den "dagliga" tempen i rummet ställer man väl in en gång, så att alla blir nöjda. För egen del är det ytterst sällan jag har varit och vridit på radiatorernas termostater.
Kom gärna med mothugg.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
etompau skrev:
Frågan är vad detta ger för mervärde? Att sänka/stänga av värme när man inte är i bostaden är bra, men den "dagliga" tempen i rummet ställer man väl in en gång, så att alla blir nöjda. För egen del är det ytterst sällan jag har varit och vridit på radiatorernas termostater.
Kom gärna med mothugg.
För min del handlar det mest om att jag är tekniknörd och älskar att kunna styra saker på distans, få statistik, status osv i dator/mobil.

Sen har vi ett gästhus/extrarum på tomten där det är praktiskt att kunna reglera värmen på distans, jag slår på värmen en stund innan för det rum jag tänker använda och sen sänks temperaturen igen när larmet slås på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.