Hej!
Jag har ett hus på 180m2 som jag idag värmer med 30m2 solpaneler, en 60kW vedpanna och en braskamin. Värmen går ut i huset som golvvärme. Har en acktank på 3m3, med solslinga och tudelad VV-slinga. Har tänkt att jag kopplar in en eluppvärmd 300L VV-beredeare som matas med varmvatten från slingan i tanken.

Vill nu installera en luft/vatten VP, och har så långt tänkt att det får bli en Baxi Perifal LV12 monoblock.

Har Tibber som elleverantör, och skulle kunna använda deras Ngenic som styrsystem, men har tänkt att installera systemet själv, och är aningen skeptisk till för "smarta" system, så undrar på om det hade varit bättre att helt enkelt låta en tre-fas-timer styra när pumpen får gå (tex kl 00-05 och 10-15) pluss ha en tempsensor i botten av tanken , på så sätt att när tempen i botten går under ca 30 grader, så tillåts pumpen gå (om också timern tillåter det), och att VP stängs av när tempen nått tex 40 grader.

Någon som har erfarenhet av eller tankar om et sådant system?
 
Hur har du tänkt funktionen när kylan kommer och bortrest utan att elda. VP ska ju vara en extra värmekälla då. 30 C i botten för start räcker inte, du tar nu ut från tank med shunt och när det är tomt på värme ( så mycket som behövs ) för att hålla huset varmt, så kommer tanken att kylas ner snabbt. VP måste starta tidigare, tex när shunten öppnar max ska VP starta och då kan du kanske reglera tiderna som den får gå.
 
J jonaserik skrev:
Hur har du tänkt funktionen när kylan kommer och bortrest utan att elda. VP ska ju vara en extra värmekälla då. 30 C i botten för start räcker inte, du tar nu ut från tank med shunt och när det är tomt på värme ( så mycket som behövs ) för att hålla huset varmt, så kommer tanken att kylas ner snabbt. VP måste starta tidigare, tex när shunten öppnar max ska VP starta och då kan du kanske reglera tiderna som den får gå.
Hej! Vet inte om jag förstår dig rätt, men ack tanken är på 3m3, och om VP får gå typ 5 timmar på natten om temperaturen I botten är under 30, så borde VP kunna ge 9kWh x 5, vilket borde räcka.
VP har ju ett system för frostövervakning, så om vi när det är kallt behöver elda i vedpannan, så kör VP automatiskt lite cirkulation några minuter ibland och hålls då frostfri med värme producerat av ved
 
Anedgangen till att jag vil ha monoblock, är att jag vill kunna installera den själv
 
H hamsun skrev:
Anedgangen till att jag vil ha monoblock, är att jag vill kunna installera den själv
Anledningen skulle det stå😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.