Hej,

Jag vill kunna styra min mekaniska frånluftventilation med två timrar (http://www.evbutiken.se/exxact-timer-mekanisk-vit) och en 5-stegs trafo.

När någon av timrarna är aktiva så vill jag forcera ut luft på max effekt. När ingen av timrarna är aktiva så vill jag att 5-stegs trafon skall styra varvtalet på fläkten.

Om jag förstått det rätt går detta att göra med ett relä. Men kan någon hjälpa mig med ett länka till eller ge mig ett E-nummer eller liknande till ett sådant relä. Hade även varit tacksam om man hade kunnat förklara hur det skall kopplas in.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Frågan är lite knepig att svara på utan att veta de exakta förutsättningarna hos dig. Det är också lite svårt att förstå varför du vill ha två timers? Styrning från två platser? I så fall skulle jag satsa på en trappautomat istället.

Eftersom det är en behörighetskrävande installation är det tråkiga svaret att din elektriker som du anlitar kommer kunna koppla det på ett vettigt sätt...

Rent principiellt borde det vara så enkelt som att koppla ett växlande relä mellan femstegstrafon och fast fas, med utgången kopplad till fläkten. Reläet styrs sedan av en trappautomat. Det finns säkert flera saker jag inte tänker på här men det är svårt att veta utan att ha inkopplingsanvisningar för din fläkt.
 
Hej,

Idag finns det redan dragit till två timers (ett i vardera badrum). men vi skall byta fläkten och då vill vi även koppla in en 5stegs trafo för att kunna ha en konstant ventilation. jag vill fortfarande ha kvar timerfunktionen då jag tycker det är bra om man vill få bort fukt eller kyla ner huset snabbt en sommarkväll.

Anledningen till att jag frågar här är att jag får en känsla av att de som skall koppla in detta (de är behöriga) inte riktigt vet hur de skall göra det (min känsla). De vill egentligen bara koppla in med 5stegs trafon de tycker det är onödigt med timrarna. MEN det tycker inte jag… Därför vill jag veta mer om detta och hur man skulle kunna gör det.

Tanken är att använda denna fläkt: http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/5590-systemair-kvke-200-kanalflakt.html
 
Redigerat:
Gör som tommib skriver med ett relä som styrs av timer från de två platserna och kopplar fläkten mot direkt eller traforeglerad fas. Om det är problem att få det gjort så bör du byta ut den du anlitat för jobbet.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Då skulle jag rekommendera en annan firma.
Principiellt är kopplingen fortfarande samma, dvs ett växlande relä som har gemensamma kontakten ut till fläkten, femstegstrafon på ena polen och fast fas på andra. Frågan är vad dina timers tycker om att bli bakmatade men om det skulle vara ett problem så kan man lösa det med ytterligare två relän.

Det jag är är lite osäker på är om den länkade fläkten kan styras via stegtrafo, hittar väldigt lite i manualen om det.
 
Det är en ventilationsfirman som kör totalentreprenad med fläktar, håltagning i fasaden, ventiler mm mm. De är deras elektriker som skall göra detta. Och vist jag kan ju ta dit en till elektriker efteråt men de kostar ju… Därför vill jag hellre påverka/kontrollera den som skall göra inkopplingen i första hand.
 
Varför göra en "julgran" av det hela när ventfirman förmodligen kommer ställa in rätt flöden från början?
 
tommib
Princenys skrev:
Det är en ventilationsfirman som kör totalentreprenad med fläktar, håltagning i fasaden, ventiler mm mm. De är deras elektriker som skall göra detta. Och vist jag kan ju ta dit en till elektriker efteråt men de kostar ju… Därför vill jag hellre påverka/kontrollera den som skall göra inkopplingen i första hand.
Har du fått ett fast pris? Är detta med timers någonting som är med i offerten? Om det är ett fast pris och detta inte är med kan jag förstå firman. Om det inte är så borde de se till att skaffa sig kompetens att utföra det kunden vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.