Hej jag letar efter en termostststyrning för min elpatron till en VVB. VVB värms idag upp av en luftvattenvärmepump på 6Kw. Problemet är att VP inte orkar högre än 45-50 grader. Jag har därför en elpatron som som slår till när temperaturen sjunker tex 35 grader och stänger av vid 50. (Kan justetas

Jag skulle vilja ha en elpatronstyrning som tar vid vid ex 45 grader och värmer upp tanken till 70 grader detta för att VP skall nyttjas från ex 15 upp till 45 grader då den är mer ekonomisk och sedan låta elpatronen gå på så att det finns tillräckligt med varmvatten i huset. (Räcker inte idag..)

Gårxdet att koppla om en vanlig patrontermostat för att få funktionen ovan?
 
Kan tillägga att en 3fas kontaktor kan behövas vid 3 fas patron då styrs manöveringången på kontaktor av termostat utgången.
 
Du behöver alltså något som styr både värmepumpen och elpatronen? Annars kommer ju aldrig värmepumpen att starta eftersom tanken alltid är tillräckligt varm.

Hur är grejerna kopplade i tanken? Kan värmepumpen värma nedre 2/3 till en temperatur och elpatronen värma toppen till en högre?
Hur värms husets värmesystem?
 
Vad är det för typ av VVB?
Är det en tekniktank med slinga eller rent av två slingor?

Riktiga luft/vattenVP med varmvattenproduktion kan lösa problemet med en ventil så att den kan kopplas för VVB uppvärmning och då köras lite högre för att sen ev toppas med el. Sen behöver VP inte köras hårdare än vad som behövs för uppvärmning av huset. Men det kräver något styrsystem.

Det finns enkla billiga LuftVattenVP med de kan inte producera varmvatten :oops: :cry:
Men de flesta problem har lösningar...;)
Diagram som visar en uppvärmningssystemkonfiguration med tekniktank, slingor och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man en tekniktank med dubbla slingor så förvärms det kalla varmvatten i bottenslingan som ligger i vatten som värmts upp av VP. Längre upp i tanken värms vattnet med elpatron och där värms övre slingan till lämplig varmvattentemperatur eller till och med lite extra för att sedan reduceras i en blandningsventil(koppel).

Så JA, med rätt grejor är det bara att sätta in termostatstyrning och elpatron i de övre hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.