Har köpt en Cylinda Trinda-1 Alliance till vårat radhus med frånluftsventilation (fläkt på taket)

Nu ser jag att fläkten har en styrledning (svart kabel) men jag hittar ingen styrledning från takfläkten att koppla in den på. Styrledning från takfläkten kanske har renoverats bort av tidigare ägare.

Min fråga är, kan jag använda alliancefläkten utan styrledningen? Eller tappar jag funktionen med allians?

Tacksam för svar.
 
E
Hur styrs fläkten på taket idag? Alliance innebär att spiskåpan styr centralventilationen, precis som "vanligt" med tillägget en svagare motor i kåpan för ökad osevakuering
 
  • Gilla
Uppförsbacken
  • Laddar…
Bor i en radhuslänga med tre bostäder. I längans gavel finns ett teknikrum och där är det endast ett reglage som styr tre takfläktar till respektive bostad. Alla bostäder har en egen takfläkt och ventilation. Det går ej att styra de tre takfläktarna individuellt.
 
E
Då är det inte en alliancefläkt ni ska ha, utan en vanlig spiskåpa med spjäll.
Det kan fungera med alliance, men det finns inga garantier för att matos inte kommer tränga ut i badrum och andra ställen där frånluftsdon finns.
 
Nu har jag kollat upp med Cylinda. Det finns två typer av alliancefläkt, antingen för villa (m styrledning) eller flerbostadshus (utan styrledning, med timer för spjäll).

Jag ska alltså ha alliancefläkt utan styrledning men de fläktarna har ingen egen motor. Jag undrar om det inte istället är bättre att köpa en bra kolfilterfläkt.

Någon som har vet, vad är bäst alliancefläkt utan motor eller kolfilterfläkt?

Och vilka märken har kolfilterfläktar som är tysta och effektiva mot matos?
 
Är det någon särskild anledning till att det blev Cylinda Trinda-1 Alliance? Tänker på ni ville ha just den designen eller så.

Om det är så att ni vill ha just den fläkten så skulle jag definitivt ha behållit den och kompletterat med ett automatspjäll istället:

https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-automatspjall-125.html

Eftersom varje bostad har sin egen takfläkt och ventilation så är det ju ingen annan är ni själva som skulle påverkas ändå om ni gasar på fläkten för mycket och os tränger ut i badrum.
 
Anledningen att vi köpte fläkten är att OVK-firman sa att vi skulle ha alliansfläkt. Det var innan jag visste att det fanns olika typer av alliansfläkt (olika styrning).

Har kollat på automatspjäll, det var faktiskt OVK firman som föreslog det när jag ringde dom och frågade. Söker man i forumet verkar folk inte supernöjda med den, oljud och att den inte fungerar som den ska. Har du någon erfarenhet?

Tycker också det är lite ovärt att lägga 2500kr på automatspjäll plus fläkten som kostade 5500kr. Då kanske det är bättre att köpa en bra kolfilterfläkt? (råd o röns nr 2 i test kostar 5300kr, Siemens LC67QFM50).

Kan jag använda Cylinda Trinda-1 Alliance som vanlig utsugsfläkt, behöver jag göra några modifieringar?
 
  • Gilla
Warting
  • Laddar…
E
Behåll den där fläkten ni. Det enda som inte kommer fungera är styrningen av centralventilationen.
Märker ni att det blir matos i andra rum på högsta hastighet så får ni helt enkelt strunta i att köra fläkten på högsta.

Det går ju även att ta upp frågan med övriga i föreningen om att koppla "eran" takfläkt så att den matas via eran spiskåpa
 
Nja, att styrningen av centralfläkten inte fungerar är bara ett av problemen. Eftersom den kåpan inte har spjäll så kommer det vara fullt ös hela tiden utan möjlighet att begränsa luftflödet. I normala fall stänger man spjället och får då ett ökat luftflöde i badrummet.

Det är det problemet man åtgärdar med spjäll-125.
 
Redigerat:
P Ponka85 skrev:
Anledningen att vi köpte fläkten är att OVK-firman sa att vi skulle ha alliansfläkt. Det var innan jag visste att det fanns olika typer av alliansfläkt (olika styrning).

Har kollat på automatspjäll, det var faktiskt OVK firman som föreslog det när jag ringde dom och frågade. Söker man i forumet verkar folk inte supernöjda med den, oljud och att den inte fungerar som den ska. Har du någon erfarenhet?

Tycker också det är lite ovärt att lägga 2500kr på automatspjäll plus fläkten som kostade 5500kr. Då kanske det är bättre att köpa en bra kolfilterfläkt? (råd o röns nr 2 i test kostar 5300kr, Siemens LC67QFM50).

Kan jag använda Cylinda Trinda-1 Alliance som vanlig utsugsfläkt, behöver jag göra några modifieringar?
Tyvärr så har jag ingen egen erfarenhet av spjäll-125. Inte än iallafall men vi står inför liknande problem i sonens lägenhet, som vi håller på att renovera, och har därför läst på om just alliance resp spjäll-125.

om nu inte fläktkåpan i sig är viktig för dig så kan du kanske byta ut den mot en vanlig motorkåpa av valfri design (alltså utan alliance) och komplettera med automatspjäll.

Jag skulle iallafall välja utsugsfläkt före kolfilter alla dagar i veckan...
 
E
it-snubben it-snubben skrev:
Nja, att styrningen av centralfläkten inte fungerar är bara ett av problemen. Eftersom den kåpan inte har spjäll så kommer det vara fullt ös hela tiden utan möjlighet att begränsa luftflödet. I normala fall stänger man spjället och får då ett ökat luftflöde i badrummet.

Det är det problemet man åtgärdar med spjäll-125.
Jaha! Jag trodde det fanns spjäll i kåpan eftersom sida 7 i bruksanvisningen handlar om injustering av spjället.
 
Ok, ja om den har spjäll så är det väl bara att köra då. Det du vill uppnå är ju att det finns något som begränsar flödet genom fläkten när den inte används så att centralfläkten kan suga ut rätt mängd från andra utsug ställen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.