Hej!
Det står i bruksanvisningen till elementen att dom kan kopplas till kopplingsur i elcentralen vilket skulle medföra en nattsänkning på 5 grader. Men vi har inget kopplingsur i elcentralen men lik förbannat har tidigare ägare av huset kopplat in en utav faserna på S (styrledare) i plinten. Detta medför ju att elementena ständigt är inställda på nattsänkning. Min fråga är nu om man inte kan flytta fasen som är kopplad på S till någon utav de tomma platserna i plinten? Se bifogad bild.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, så kan du göra. Men hellre tar du en ubåt eller annan toppklämma och låter den ligga vid sidan av eftersom den inte har någon funktion i jackplinten.
 
Och är det verkligen en fas som är inkopplad? Det brukar vara en nolla som kopplas in vid nattsänkning.
 
2014-02-20 21.46.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för fabrikat på elementen? Jag trodde jag sett (nästan) allt men tydligen inte.
 
  • Gilla
tommytuffing
  • Laddar…
Koppla ur tråden, onödigt att utsätta styrningen för den högre spänningen. Och ska man använda sänkningen är det som sagt nolla som kopplas dit så att man är oberoende av vilken fas som ligger in på L1.
 
  • Gilla
tommytuffing
  • Laddar…
Siemens 2NC8 064 4F.
Låter inte som det är en elektriker som har kopplat in dom. Ska ta och inhandla lite toppklämmor imorgon och lösa problemet. Tack för hjälpen!
 
Jag har ett gäng nya siemens (tror jag. På landet) 400V där man kopplar fas på styrningen. Men på 240V varianten är det nolla man styr med.
 
Hur är det nu med skyddsjord på element i ett kanske annat ojordat rum?

Saknas i alla fall på bilden ovan men nog känns det som risken med ett ojordat element är högre än att ha ett jordat sådant och utsättas för strömgenomgång från t.ex en trasig dubbelisolerad lampa till elementets hölje.

Jordfelsbrytare bör dock vara ett minimikrav i denna installation
 
El-element ska INTE jordas i en i övrigt ojordad miljö.
 
Huset är från 70-talet så det är inte framdraget någon jord förutom till kök och badrum. Jag bytte nyligen ett element i köket till ett dubbelisolerat och det skulle heller inte ha någon jord. Har även pratat med en elektriker som ska komma och sätta in en jordfelsbrytare.

Nu har jag iaf kopplat ur styrningen med en toppklämma (wago222) och nu fungerar elementen till belåtenhet =)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En liten ytterligare fundering. Alla element som jag kopplat ut styrningen på har drivits med L1 och L2. Borde man inte ha kopplat in L3 på några för att jämna ut belastning? Eller är jag ute och cyklar?
 
Jo man när man kopplar in elementen ska man "varva" faserna så att dom belastas så jämt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.