Hej forumet,

Som rubriken låter har styrelsen utan grund valt att göra min vardag till ett helvete. Sedan jag flyttade in har jag blivit särbehandlad för min ålder. Ordföranden har terroriserat mig och ringer så fort något är felställt i trapphuset/gatan utanför, skyller nedsmutsigt på mig när vi är 100 andra hushåll i byggnaden.

Nu senast kallade han mig invalid och slängde luren på mig. Har tröttnat och vill veta vilka mina rättigheter här, gentemot hans? Ska gå med i Bostadsrättsägarnas Riksförbund också... :sweat:
 
  • Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
Börja med att skaffa en app så du kan spela in och spara era samtal, så du har något konkret bevis för hans uttalanden och påståenden.
 
  • Gilla
Anders_70 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller saken konkret?

I övrigt så kan du ju meddela ordföranden att dennes beteende är oacceptabelt och att du önskar att någon annan företrädare för styrelsen är den som kontaktar dig framöver. Sen blockerar du helt enkelt ordförandens telefonnummer och därmed blir det inga fler telefonsamtal. Hälsa artigt och vänligt när ni möts framöver och skynda alltid vidare om ordföranden vill prata: "Ledsen, men jag har inte tid just nu. Vi har också en överenskommelse om att någon annan från styrelsen än du tar kontakt med mig."

Förslagsvis arbetar du för att en annan person tar över ordföranderollen. Prata med valberedningen om att personen är generellt olämplig för styrelseuppdrag. Förklara med tre konkreta exempel som beskriver ordförandens beteende. Lägg inte in några egna känslor eller tolkningar i dessa berättelser. Kontakta revisorerna så att de kan uppmärksamma ordförandens beteende när de går igenom årets verksamhet, t ex styrelseprotokollen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller saken konkret?

I övrigt så kan du ju meddela ordföranden att dennes beteende är oacceptabelt och att du önskar att någon annan företrädare för styrelsen är den som kontaktar dig framöver. Sen blockerar du helt enkelt ordförandens telefonnummer och därmed blir det inga fler telefonsamtal. Hälsa artigt och vänligt när ni möts framöver och skynda alltid vidare om ordföranden vill prata: "Ledsen, men jag har inte tid just nu. Vi har också en överenskommelse om att någon annan från styrelsen än du tar kontakt med mig."

Förslagsvis arbetar du för att en annan person tar över ordföranderollen. Prata med valberedningen om att personen är generellt olämplig för styrelseuppdrag. Förklara med tre konkreta exempel som beskriver ordförandens beteende. Lägg inte in några egna känslor eller tolkningar i dessa berättelser. Kontakta revisorerna så att de kan uppmärksamma ordförandens beteende när de går igenom årets verksamhet, t ex styrelseprotokollen.
Tack för bra tips har mått så himla dåligt av detta och inte orkat svara. Jag tar till mig och försöker inte involvera känslor, bra tips om att spela in. Har ordförande rätt att lägga sig i så mycket som han gör? Vissa av mina grannar påstår att ordf uppgift är endast kalla till möten. Men just nu gör han följande:
  • Pressar restauranger i våra lokaler att ge honom förmånliga rabatter om dem ska få vara kvar. Har redan sparkat ut en ägare som vägrade och vi ligger i tappade intäkter på -0.5MSEK
  • Satt upp kameror i soprum och hotar med att vi betalar vite om man slänger fel. Tror det ligger på 4000 kr och kommer på ens räkning.
  • Kräver få veta vilka som ska renovera hos mig, telefonnummer till dem, etc. Jag vill inte ge ut denna information för jag vill inte dem blir störda, utan vill kontakten går via mig.
  • Har försökt hålla låg profil för jag ska renovera men så fort en smula smuts är i trapphus eller något felplacerat börjar han skälla. Säger även vi inte får använda big bag på gatan, är det han som reglerar det?
  • Agerar som en "allan ballan".
 
  • Wow
  • Arg
EvertL och 3 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Agerar som en "allan ballan".
Låter ju inte som en rolig ordförande att ha att göra med! Men jag förstår inte vilken del av det som är "diskriminering mot din ålder"...

Ska man få ordning på sånt rent juridiskt gäller det att vara saklig och korrekt och bestämma sig för vad som är problemet. Svävar man iväg och klagar på alla saker man tycker illa om hos vederbörande blir det bara "gnäll" som är lätt att avfärda!
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Dokumentera, dokumentera, dokumentera och åter dokumentera. Spela in röstsamtal, filma och samla in det du kan från uthyrningen av lokalen. Med den dokumentationen borde det inte vara svårt att få bort honom från styrelsen.

man kan även rösta för att styrelsen INTE ska få ansvarsfrihet på stämman. Restauranghistorian skulle kunna motivera det.

Har han sen betett sig riktigt svinigt mot dig kan du alltid anmäla för ofredande.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
just nu gör han följande:
  • Pressar restauranger i våra lokaler att ge honom förmånliga rabatter om dem ska få vara kvar. Har redan sparkat ut en ägare som vägrade och vi ligger i tappade intäkter på -0.5MSEK
  • Satt upp kameror i soprum och hotar med att vi betalar vite om man slänger fel. Tror det ligger på 4000 kr och kommer på ens räkning.
  • Kräver få veta vilka som ska renovera hos mig, telefonnummer till dem, etc. Jag vill inte ge ut denna information för jag vill inte dem blir störda, utan vill kontakten går via mig.
Det är utpressning du anklagar honom för, och trolöshet mot huvudman. Båda relativt allvarliga brott.

Sånt här kan man naturligtvis inte låta fortgå, och så länge vi inte pratar om någon med koppling till organiserad brottslighet är det bara att börja se till att hindra karln, för den händelse att det du skriver är sant. Är det ”riktiga” kriminella som tagit över föreningen är det dock kanske bättre att sälja.

Men detta är baserat på att det du skriver är sant och utan överdrifter eller utelämnanden. Och ärligt talat låter det lite för speciellt för att vara helt sant. Men det är inte mig du behöver övertyga, utan dina övriga grannar och/eller polisen.
 
  • Gilla
Carpetos och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har ordförande rätt att lägga sig i så mycket som han gör? Vissa av mina grannar påstår att ordf uppgift är endast kalla till möten.
Typiskt sett har ordföranden en tyngre roll i en förening och för föreningens talan. Men det finns nog lika många sätt att arbeta som ordförande i en BRF-styrelse som det finns personer på ämbetet.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Pressar restauranger i våra lokaler att ge honom förmånliga rabatter om dem ska få vara kvar. Har redan sparkat ut en ägare som vägrade och vi ligger i tappade intäkter på -0.5MSEK

Det här låter som skvaller och rykten, för hur kan du känna till detta om du inte är den restaurangägare som blev uppsagd? Skulle det vara sant och kan beläggas med annat än skvaller, t ex med skriftliga intyganden från övriga lokalhyresgäster så ligger det på kriminell nivå.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Satt upp kameror i soprum och hotar med att vi betalar vite om man slänger fel. Tror det ligger på 4000 kr och kommer på ens räkning.
Passar på lagligheten i kameraövervakningen, det finns det andra här som kan som ett rinnande vatten. Men det låter som en underlig lösning. Jag kan inte se att föreningen har rätt att ta ut några extraavgifter utöver årsavgiften för den som inte sorterar rätt.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Kräver få veta vilka som ska renovera hos mig, telefonnummer till dem, etc. Jag vill inte ge ut denna information för jag vill inte dem blir störda, utan vill kontakten går via mig.
Fråga kan han ju alltid och det är normalt i en bostadsrättsförening. Inte sällan kräver ju en renovering ett samspel mellan bostadsrättshavaren och föreningen eftersom ansvaret för olika delar ligger hos de olika parterna. Hemlighetsmakeri från bostadsrättshavarens sida fungerar inte då och skulle göra mig som styrelsemedlem fundersam vad bostadrättshavaren håller på med.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Har försökt hålla låg profil för jag ska renovera men så fort en smula smuts är i trapphus eller något felplacerat börjar han skälla. Säger även vi inte får använda big bag på gatan, är det han som reglerar det?
Detta är nog en typisk och otacksam uppgift som ligger på ordförande eller förvaltare som arbetar för föreningen. Om du inte tar hand om städningen som din renovering orsakar så hamnar ju kostnaden och besväret på föreningen. Se till att städa i trapphuset efter varje arbetsdag som dina hantverkare har grisat. Och grisar gör de, finns det något värre än t ex gipsdamm?

Big-bagen ligger nog mellan dig och företaget du köper den av. Står den på föreningens mark så behöver du vanligen tillstånd från föreningen. Står den på allmän plats så är reglerna mer suddiga. Ordningslagen och kommunens lokala ordningsstadga typ.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
  • Agerar som en "allan ballan".
Ja vissa har det beteendet och gillar att göra ned andra människor, bete sig konfrontativt och rya runt. Det är en management-stil bland andra. Antagligen gillar inte flertalet i föreningen denna stil och se då till att inte välja en ordförande med det beteendet. Typisk sak att diskutera med valberedningen, en förening kan ju inte ha en ordförande med utbredda kommunikations- och samarbetsproblem. Men din ordförande är i gott sällskap, t ex vår nya statsminister har ju omvittnat samma beteende i sitt ledarskap.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller byggsäckar på allmän plats krävs det tillstånd i Stockholms kommun. Man gör en ansökan via polisen, och både polisen och kommunen tar ut en avgift.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Vad gäller byggsäckar på allmän plats krävs det tillstånd i Stockholms kommun. Man gör en ansökan via polisen, och både polisen och kommunen tar ut en avgift.
Tror aldrig det har hänt när någon renoverar badrum i bostadsrättsföreningens lägenheter i innerstan. Eller tar big-bag-företagen hand om detta så att man som kund inte ser att ansökan faktiskt skickas in?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det låter som sagt som en person som inte är lämplig på posten. Det där med restaurangerna låter som sagt inte som fakta. Men är det så, så är det något både för polisen och föreningens revisorer.

Kamera i soprum, är tveksamt om det är lagligt. Men ”böterna” för felsoretering kan faktiskt (lite krystat) vara korrekta. En sorteringsbehållare som innehåller fel sorts sopor måste sorteras av firman som hämtar den, och det brukar kosta 5-20 000 för en behållare. Att alltså slänga i fel behållare kan (lite krystat) ses som skadegörelse. Det finns exempel på att någon slängt en dammsugare i en container med byggskräp, kostade 15 000 extra att tömma den.

Kontaktuppgifter till hantverkarna kan också vara korrekt att kräva. Om det skall göras något som kräver föreningens tillstånd, ex. riva i bärande väggar eller inkoppling direkt på stammledningar. Då har föreningen rätt att kräva en viss kvalitetskontroll. Och om det gäller byggskräp i trappuppgångar, så kanske det är mer effektivt att föreningen går direkt på firman som skräpat ned, än via dig. Även om det formellt är du som är ansvarig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tror aldrig det har hänt när någon renoverar badrum i bostadsrättsföreningens lägenheter i innerstan. Eller tar big-bag-företagen hand om detta så att man som kund inte ser att ansökan faktiskt skickas in?
BIG BAG gör det inte åt dig.
Skärmdump av diskussionsforum med vanliga frågor om upphämtning och leverans av BIG BAG-säckar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tror aldrig det har hänt när någon renoverar badrum i bostadsrättsföreningens lägenheter i innerstan. Eller tar big-bag-företagen hand om detta så att man som kund inte ser att ansökan faktiskt skickas in?
Vi gjorde det i höstas för vår renovering. Om man inte gör det kan kommunen kontakta fastighetsägaren och man kan även få böter (jag gissar att det dock är ovanligt), så jag förstår varför styrelsen tagit upp det med TS.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Rivningsfirmor verkar dock vara väldigt duktiga på att fp undan skräpet snabbt. Sällan man ser Big bags stå mer än något dygn i stan om det inte är mer omfattande byggen typ fasadrenoveringar.

Som pragmatiker tycker jag att det är rätt skönt om det funkar att folk bara löser sånt än att det ska igenom en tillståndsprocess med dubbla myndigheter där ”alla” ändå får tillstånd.
 
  • Gilla
Anders_70 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Vi gjorde det i höstas för vår renovering. Om man inte gör det kan kommunen kontakta fastighetsägaren och man kan även få böter (jag gissar att det dock är ovanligt), så jag förstår varför styrelsen tagit upp det med TS.
Hänger inte med. Hur kan fastighetsägaren (BRFen) som äger en grannfastighet till en yta som är allmän plats få böter för att någon annan har ställt en big bag tillfälligt på denna yta (där marken dessutom ägs av kommunen). Jag ser inte den juridiska kopplingen till BRFen och dess fastighet.
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.