Hej!

För att göra en lång historia kort så har jag bytt styrdonen till golvvärmefördelaren då det gamla var 21 år och trasiga. Jag satte LK NO (normally open). Varför jag satte NO var för att det lät mest logiskt ifall styrlådan skulle tappa spänning av någon anledning. Fann ingen info i bopärmen.

Det visade sig att de gamla styrdonen var NC. Min fråga är om jag kan koppla om termostaterna för att skifta signalen? Idag när rumstermostaten kallar på värme så stänger styrdonet.

Jag vill helst ha NO men om det inte går får jag skicka tillbaka styrdonen.

Termostaterna är av märket TermoTech. Bifogar bild.
 
  • Kretskort med komponenter och anslutna kablar, demonterad elektronisk apparat, möjligen under reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara växlande reläkontakter på termostaterna, flytta 3 eller 4 till 5.

Men tänk på att styrdonen kommer att vara dragna hela sommaren och mer därtill.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Hej, svårt att hitta inkopplingsavgifter då du inte angivit vilken termostat du har :D

I de nyare kan man med hjälp av en bygel ändra mellan NO/NC
 
Demmpa Demmpa skrev:
Men tänk på att styrdonen kommer att vara dragna hela sommaren och mer därtill.
Bra tanke. Jag hade en termostat till en värmekabel på inkommande vatten som gick sönder efter några år.
Den var konstruerad så att reläet alltid var draget, och släppte om det behövdes värme.
Vilket det aldrig behövdes då kylan aldrig gick ner så djupt i marken.
Kunnig vän reparerade och byggde om termostaten så reläet drog när värme behövdes.
 
Tanken med NC är kanske att OM en kabel lossnar så kommer styrdonet vara öppet. Alltså får du värme. Det är kanske värre om en kabel lossnar så stängs värmen av och saker och ting fryser...
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tanken med NC är kanske att OM en kabel lossnar så kommer styrdonet vara öppet. Alltså får du värme. Det är kanske värre om en kabel lossnar så stängs värmen av och saker och ting fryser...
Fast då ska det vara NO normalt öppet ( alltså vid ej påverkat läge är ställdonet öppet)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.