Hej

Vi har mekanisk frånluft som ventilation med frånluft från badrummen och tvättstuga.

Nu undrar jag om det finns trådlöst reglerbara frånluftsdon.

När jag mäter upp hög luftfuktighet i badrummet skulle jag vilja stänga de övriga frånluftsdonen för att snabbare sänka luftfuktigheten där den är hög.

/Mike
 
Jodå, det finns. Swegon har en serie kallad "Wise" där till/frånluftsdon går att kontrollera trådlöst och med sensorer för t.ex temperatur och fukt men även närvarosensor.
Är inte billig men går att programmera så du kan även ställa flöden och justera dem efter behov och tider.
Har du ingen värmeåtervinning på frånluften så går det troligtvis att spara lite pengar på att mäta och justera frånluften över dygnet.
 
Lysande det var den här funktionaliteten jag ville komma åt, men jag söker en lösning där jag kan ersätta mina nuvarande standard frånluftsdon med nya som går att styra. Wise skulle kräva ganska mycket ombyggnation.

/Mike
 
Lysande.

Vet du om den även har en utgång som man kan använda för att trigga igång forcerad ventilation.

Hittade bara att den öppnar upp över 40% luftfuktighet samt kan man kompletterad med PIR eller ingång som kan trigga men hittade inget om utgång.

/Mike
 
Är det inte enklare att sätta en fläkt som du kan styra i badrummet.
 
Om han har frånluft på 15l/s och vill upp i kanske 30l/s så blir det ju svårt med en paxfläkt eller liknande som med solen i ryggen och medvind bara kommer upp i 15l/s.
Den kommer ju snarare bromsa flödet.
 
EHV-S har ju forcering via extern ingång.
Eller menar du att den ska ge signal till externfläkt?
 
Japp jag skulle vilja ta en signal från EHV som får centralfläkten till att gå på max.

/Mike
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.